Innfører skuddpremie på «Age of Conan»-spillere

Funcom vil straffe dem som spiller urettferdig.

(Dagbladet.no): Det norskutviklede spillet «Age of Conan» øker fokuset på PvP, og lanserer de neste ukene en rekke oppdateringer for å vinne tronen over konkurrerende og liknende onlinespill.

Se faktaboks for ordforklaringer.

En av de nye funksjonene et «fugitive», eller «flyktning», -system, som skal forhindre at spillere på høyt nivå slakter dem som er betydelig svakere, sier produktsjef Erling Ellingsen i Funcom.

- «Fugitive»-systemet er en måte å straffe urettferdige spillere på: De som gjentatte ganger dreper dem som er mange nivåer under seg - såkalt «chain ganking», forteller Ellingsen.

Han håper at ved å kunne gjøre disse spillerne til fritt vilt, så vil internjustisen hindre dem fra å begå ugjerninger.

- Det som skjer er at man etter hvert stiger i «fugitive»-status. Til slutt blir man rød, noe alle andre spillere kan se. Dersom disse da dreper deg, så vil du miste både penger og verdifulle gjenstander, sier Ellingsen.

Denne nye funksjonen kommer blant annet etter forslag fra spillere, formodentlig frustrerte av å stadig få en kniv i ryggen mens de fortvilt forsøker å komme seg opp og fram i spillnivåene.

- Vi visste, og ville, at pvp-delen av Conan skulle bli røff og brutal, og har lenge ønska å ha et slags skuddpremiesystem. Dette er også noe folk har spurt om, sier Ellingsen.

Innfører skuddpremie på «Age of Conan»-spillere

Han tror slike tiltak vil være med på gi «Age of Conan» et fortrinn i konkurransen mot de fra før veletablerte spillene som «World of Warcraft».

- Vi er positivt overraska over at flertallet har valgt å spille på en PvP-server, og det funker strålende i Conan. Med dette så kan vi få et overtak over konkurrentene, sier Ellingsen.

For øvrig spiller produktsjefen selv i noe mykere omgivelser på en PvE-server, hvor andre ikke har mulighet til å drepe ham. Etter eget utsagn så er han for øyeblikket en «carebear».

Av andre oppdateringer som blir lansert for «Age of Conan» de kommende ukene er muligheten til at guilds kan forme allianser, et system for å samle opp poeng man kan bruke som valuta samt nye områder og instancer, skriver Funcom og Eidos i en pressemelding.