TURISTATTRAKSJON: Prøysenstjerna ved Prøysenhuset på Rudshøgda i Hedmark, reist i forbindelse med Alf Prøysens 100-årsjubileum i 2014. Foto: NTB Scanpix
TURISTATTRAKSJON: Prøysenstjerna ved Prøysenhuset på Rudshøgda i Hedmark, reist i forbindelse med Alf Prøysens 100-årsjubileum i 2014. Foto: NTB ScanpixVis mer

Innlandet ypper seg

Mens Vestlandet og oljenæringen synker i oljekvikksand, stiger innlandsregionene ut av oljeskyggen.

Kommentar

Først: Jeg er født i Stavanger. Men jeg begynte på skolen i Elverum. Derfor har jeg uslitelige inntrykk både fra Rogaland og Hedmark.

Jeg har i alle år vært trofast mot fotballaget Viking. Og jeg husker fortsatt med en viss stolthet at jeg var nabo med to av Elverums landslagsspillere i håndball, da jeg bodde der.

Jeg speider fortsatt etter byenes lag på deres respektive tabeller.

«Oljå» ble oppdaget mange år etter at min familie hadde flyttet. Men oljeeventyret forandret Stavanger i løpet av to tiår. Amerika-farere som vendte tilbake kjente seg ikke igjen. Verken på den ene eller andre måten. En ufattelig vekst skulle prege den gamle byen, både økonomisk og politisk.

Nå sliter siddisene med økende ledighet og synkende boligpriser. Statoil skal lokke 1500 til å ta sluttpakke, til å si farvel med faste, godt lønte, men ikke like sikre arbeidsplasser. Det skjer i et marked som er alt annet enn lystig. I over et år har dårlige statistikker blitt erstattet av enda dårligere. Bare makroøkonomer som lager oversikter noen år fram i tid skimter lys i det fjerne.

Oljeøkonomiens nedtur gir så store ringvirkninger at det preger både økonomi og framtidsutsikter i hele landet. Det går mot nulloppgjør til våren og verken sparepenger eller pensjoner holder tritt med inflasjonen

Likevel kan det se ut som om den «enes død er den annens brød». Bildet er ikke like ille over hele landet.

I innlandet drar spesielt reiselivsnæringen fordel av den svake kronekursen. Når utlendingene får billigere kost og losji, strømmer turistene i økende grad til og reiselivet blomstrer. Og når utlendinger får billigere tjenester og produkter, så kjøper de også mer av det norsk fastlandsindustri kan by på. Som kjent drives det bildelproduksjon i Oppland som har bedret sin konkurranseevne. Og treindustrien, som er sentral i Hedmark, får plutselig bedre avsetning for sine produkter.

Men det er også andre faktorer som bidrar. Dette vet hedmarkingene å markere. Sparebank 1 trykket i november en konjunkturrapport for regionen som oser av optimisme på glanset papir. Rapporten legger hovedvekten på alle de positive utviklingstrekkene, men underslår ikke nyanser i bildet.

En fersk tabell over endringen i arbeidsledighet det siste året viser at ledigheten i Rogaland har steget mest, mens den har sunket mest i Hedmark. En annen, like fersk tabell, viser utviklingen i den faktiske prosentvise arbeidsledigheten i de forskjellige fylker. Også der troner Rogaland øverst, mens Hedmark har lavere ledighet enn gjennomsnittet i Norge. Det samme bildet ser vi i dokumentets tabell over endring i sysselsettingsrate. Rogaland og Agder-fylkene har størst nedgang, mens Hedmark har økt sysselsettingsgraden i likhet med Vestfold, Troms og Sør-Trøndelag.

Bildet er ikke entydig og vekst kan fort bli til nedgang også der. Likevel er det interessant å se at innlandsfylkene, spesielt Hedmark, klarer seg bra både når det gjelder vekst og sysselsetting. For 20-25 år siden var tilstanden annerledes. Innlandsfylkene hang etter i økonomisk utvikling. De lå i det enkelte kalte «oljeskyggen». Blant annet derfor måtte politikerne sørge for at hovedflyplassen kom til Gardermoen og ikke til Hurum eller Hobøl. Noen av oss husker Arbeiderpartiets daværende parlamentarisk leder Kjell Borgens innsats i Stortinget for å få vedtaket på plass i oktober 1992. Storting og regjering ga også støtte og tæl til tidenes største sportsarrangement på Lillehammer, «the best games ever», Vinter-OL i 1994. Begge deler innebar storsatsing på infrastruktur.

Arbeidet med InterCity-triangelet, som pågår uavlatelig, er også resultat av en helhetlig tenkning om å knytte regionene tettere sammen til gjensidig vekst og avlastning. Nå tar det eksempelvis en drøy time med tog fra Hamar til Oslo, og bare 45 minutter med bil fra Hamar til Oslo Lufthavn. Firefelts motorveier og dobbeltsporet jernbane vil gi både folk og næringsliv bedre muligheter.

Summen av historisk satsing, svekket kronekurs og lokal satsing og optimisme gir uansett resultater som skiller seg fra det noe dystre totalbildet av norsk økonomi.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook