GRØNN LUKSUS: Mens man andre steder i verden må betale det femdobbelte, kan man i Norge leie en luksuriøs Tesla på Nabobil til under 100 dollar døgnet inkludert forsikring og hurtiglading. Jeg har ikke sett noen i turistnæringen snakke om dette, næringen pusher diselbusser og fly, skriver Geir Rognlien Elgvin. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
GRØNN LUKSUS: Mens man andre steder i verden må betale det femdobbelte, kan man i Norge leie en luksuriøs Tesla på Nabobil til under 100 dollar døgnet inkludert forsikring og hurtiglading. Jeg har ikke sett noen i turistnæringen snakke om dette, næringen pusher diselbusser og fly, skriver Geir Rognlien Elgvin. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Grønt reiseliv:

Innovasjon Norges reiselivssatsing trenger ferie

Statens grønne mål er fraværende når det kommer til planene for utvikling av reiselivssatsingen.

Meninger

Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, har skrevet en kronikk på VisitNorway om å satse videre på fly for turistene som vi skal kapitalisere på de kommende årene. Jeg mener at Holm ikke har fått med seg de føringer som stat og landets kommuner har vedtatt.

Innovasjon Norge skal støtte reiselivsnæringen i Norge, men innovasjonsgraden har vi sett lite til. Mens alt informasjonsmateriell fra det statlige servicekontoret overordnet har grønne mål, er det fraværende når det kommer til deres planer for utviklingen av reiselivssatsingen.

Geir Rognlien Elgvin
Geir Rognlien Elgvin Vis mer

Planen er altså så lite innovativ at turisme er et problem. Det snakkes fremdeles om samme gamle løypa med cruise, å se urørt natur og det å fly til Norge, for å fly videre i Kongeriket for opplevelsene.

Et første steg, altså den laveste form for innovasjon, ville vært å satse knallhardt på at fra Oslo tar man tog videre til «Norge i et nøtteskall» (fra hårreisende kroner 1600). Mens vi nordmenn kan kjøpe minipris til Bergen for 299, jager vi bort de turistene som ville valgt en miljøvennlig attraksjon i verdensklasse.

Regjeringens krystallklare beskjed om at vi skal forurense mindre, og at digitalisering og bruk av ny teknologi gir muligheter for å forurense mindre, er tydeligvis ikke nådd frem et sted mellom Stortinget og innovasjonens byråkrater i Akersgata.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden reiselivsnæringen sliter med å fornye seg i dette kongeriket, skal jeg komme med mine innspill, et tankegods som kommer fra reiselivslinja jeg gikk på i 1995. Mens Innovasjon Norge er på 95-nivå, har jeg fornyet meg. Og jeg har vært overalt i verden.

Turister elsker byer

Det er få år siden Innovasjon Norge brukte noen millioner på en sau og det gamle mantraet natur, fjorder, fjell og midnattssol. I området jeg bor i er det mye turister. De er opptatt av å bo som Oslofolk i boligområder, og de digger personlige hoteller som The Thief, Hotel Continental, Scandic Solli og Hotell Guldsmeden. De liker ikke sauer, de er eventyrlystne, og vil se kunst, kultur, oppleve norsk fisk, og norskutviklede konsepter på ramen- og fusjonsmat.

Turistene kan bruke 45 minutter på Joker på hjørnet her i gata hvor jeg bor, hvor de leter etter godterier som er underlige, og de er så opplevelsessugne, at de spør om urbane opplevelser og hvor de kan møte Oslofolk som er genuine.

Få turistene inn på kollektivnettet

Veldig mye av det Innovasjon Norge holder på med å støtte i andre næringer, er app-utvikling. Oslo har som et godt eksempel mulighet til å vise hvordan fremtiden vil være i andre byer.

Mobilitet og opplevelser kan styres fra en app, med oversiktlige prisstrukturer og prisgunstige løsninger hvor man feks ved et tredagers opphold, kan klare seg med ett døgns intenst bruk på Ruterappen for å se det som ikke er i gangavstand fra der turister oppholder seg.

Overalt hvor man kommer i verden, så er det vrient å finne frem til enkleste måte å komme seg rundt. Da ender man opp med taxi, og en bismak er kostnader (høye priser er et stort problem for turister i Norge), så neste ferieturs budsjett spises opp.

Fjern mafiastrukturene i turistnæringen

Turoperatørene som opererer stort i Oslo og Bergen, har et merkelig forhold til omverdenen. De velger ofte de rimeligste og minst seriøse busselskapene, noe som ofte henger sammen med de busselskapene som forurenser mest, og med lavest fokus på sikkerhet.

Hvor turistbussene stopper er også et kapittel for seg selv inn mot handelsnæringen. Her er mange historier fra museer og butikker over det ganske land, som faller ut av turistbussmafiaen, dersom man ikke gir det som på godt norsk heter å gi kick-back til turoperatøren.

Det er altså ikke samsvar mellom opplevelsene vi som turistnæring vil vise, og hva de reisende får oppleve. Mens norske designklær er på topp i Bogstadveien, er det mest turistbusser foran butikkene som selger lavkvalitets strikkegensere og kinesiskproduserte troll i området mellom Rådhusplassen og Grensen.

Selg Oslo

Oslo har et bra utvalg av klassiske attraksjoner som fungerer bra: Vigelandsparken, Frammuseet, Vikingskipsmuseet, Holmenkollen og Norsk folkemuseum.

Men vi er altså bare to år unna at denne listen blir sortert annerledes. 2017 ble året hvor gående tok i bruk Aker brygge og Tjuvholmen hele året. På vei oppover på listen over antall besøkende er Ekebergparken, Stovnertårnet (picnic i tårnet), Lambda, Deichman, Vulkan, Vippa og ikke minst det fantastiske Nasjonalmuseet som åpner sommeren 2020.

Sats på individualisme

Med et hav av digitale plattformer, ratingbaserte navigasjonstjenester, mulighet for å sove på sofaen til fremmede i åpne nettverk som Couchsurfing, deling av deler av hjem, eller å leie en hel leilighet - i Norge bør vi heie på det mangfoldet som finnes av overnattingsmuligheter.

Vi har også masse ressurser som gjør turen til Norge spesiell. Det mest unike vi har er at man kan komme seg rimelig rundt i landet med tog ved å kjøpe Eurail-pass hvor man kjøper feks Norden som sone. Leie elbil på en av bildelingstjenestene er en juvel. Mens man andre steder i verden må betale det femdobbelte, kan man i Norge leie en luksuriøs Tesla på Nabobil til under 100 dollar døgnet inkludert forsikring og hurtiglading. Jeg har ikke sett noen i turistnæringen snakke om dette, næringen pusher diselbusser og fly.

Det er allikevel individuelle valg som informasjonsarbeidet må bære preg av. Houseklubb i Grensen, og en underlig turistvei i Nordland er gode eksempler. Noe av det mest unike med Norge er Emmanuel Vigelands mausoleum. Det er knapt nok åpent for turistene som vil oppleve noe helt unikt. Informasjonsarbeidet må bli mer omfattende, og der jobber reiselivsnæringen i sneglefart.

Eksporter Oslohistorien

Vimmerby i Sverige preges av Astrid Lindgrens historier og en park i Gøteborg av Albert Åberg tar deg med til det fantastiske Alfonshuset. Odense har spor av HC Andersen over hele byen, og tilbyr masse attraksjoner relatert til ham.

I Oslo har vi to store eksportartikler som som når våre svenske og danske venner til knærne. Thorbjørn Egner, og Nobel. For sikkerhets skyld har vi lagt gangveien fra Nobels fredssenter til Nobelinstituttet til Oslos minst trivelige vei å gå, Løkkeveien. Og verre skal det bli i og med at Nasjonalmuseet legger opp til bussparkering i den samme gangaksen.

Det er altså ikke en eneste person i Innovasjon Norge og Visit Norway som har tenkt tanken at vi kan lage mye gøy rundt vår årlige prisutdeling som er på alles lepper ved annonseringen og ved tredagersfesten som følger hvert år. Nobelturistene som kommer, ender opp med de mafiatrollene, og de som får suvenirer der hjemme stusser over at det står made in China under trollfoten.

Bærekraftig turistnæring er ikke vanskelig

Lavest hengende frukt for bærekraftig turistnæring er altså ikke å fly kinesere til Finnmark for å lære om økologisk landsbruk. Det er heller ikke å fortsette i samme spor som vi gjør i dag. Med noen ytterst få unntak, kommer utenlandsturistene til Oslo med fly, tog og buss. Selv cruiseturistene og fergereisende kjøres i fossile strukturer drevet av taxiselskaper, busser og andre som vil lage et tilbud som er likt andre steder.

Lavest hengende frukt for bærekraftig turistnæring er følgende grep. Kutt turistbussene i byene. Lær folk til å ta kollektivt. Ikke prakk på dem allverdens fordelskort. La turistene få billig kollektivtilbud og dagskort, og velge hvilke museer de vil dra på. Dagens satser på feks Oslocard er dyrt, og dyrt er vår verste fiende for å få flere turister til byene våre. Kutt leddet som vil gjete turistene i trollbutikkene og på feil restaurant.

I forbindelse med at Oslo er EUs miljøhovedstad i 2019, vil vi også få turister fra hele verden som vil oppleve en grønn by. Mens turistnæringen legger opp til dieselbusser, er det altså elektromobilitet og det å møte den sivilisere lokalbefolkningen som gir gode opplevelser.

Andre europeiske byer er lei, norske byer bør gripe muligheten

Og hvorfor skriver jeg alt dette? Byer som Berlin, Barcelona, Paris og Reykjavik har fått kraftige innsigelser fra lokalbefolkningen mot turistnæringen fordi turistene drar ned byen.

Økt individuell persontransport, bygårder tas over av korttids-leietakere, og skjulte byhemmeligheter som lokale restauranter og bydelsparker blir gjort tilgjengelige av et hav av nettbaserte tjenester som avslører hvor de er. Byene i Norge, og i særdeleshet Oslo, bør legge opp til at byen gjøres tilgjengelig på en annen måte, og at man kommer seg rundt som en lokal på billigste måte.

Mandatet Innovasjon Norge har fra Regjeringen er å utvikle et bærekraftig reiseliv og å investere markedsføringsmidlene i langsiktig lønnsomme markeder. Det første grepet som bør gjøres er å sende reiselivsdirektør Bente Bratland Holm på ferie, så hun kommer på helt nye tanker.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook