PRISET: Dagbladet Magasinets reportasjeserie om «Gutten i plastposen» vant i kveld en europeisk innovasjonspris.  Foto: Dagbladet
PRISET: Dagbladet Magasinets reportasjeserie om «Gutten i plastposen» vant i kveld en europeisk innovasjonspris.  Foto: DagbladetVis mer

European Digital Media Awards

Innovasjonspris til Dagbladet for «Gutten i plastposen»

I tillegg fikk Dagbladet hederlig omtale. Og det ble pris og heder til KK.no.

(Dagbladet): Hvert år deler verdensorganisasjonen for aviser og nettaviser ut priser for de beste nettstedene. Og i kveld drysset WAN-IFRA ut sine priser i konkurransen European Digital Media Awards.

Dagbladet.no vant i kategorien beste innovasjon for reportasjeserien «Gutten i Plastposen» ved Bernt Jacob Oksnes.

- Det er en fantastisk ære. Jeg kunne ikke vært gladere, og det var gøy å slå Financial Times på målstreken, sier Oksnes, som har stått bak ideen og jobbet fram saken.

- Jeg er stolt på egne vegne og på vegne av Dagbladet. Det er takket være Dagbladets stiftelse og avisas standhaftige tro på kvalitetsjournalistikk at vi har fått tid til å gjøre dette.

«Gutten i plastposen» er lest i over 200 000 timer av 1,1 million unike lesere. Serien er oversatt til Engelsk, blitt blogget om og omtalt av medier i tilsammen 45 land. Historien har også gått viralt på Filippinene hvor Magasinet tilslutt klarer å spore opp «Gutten i plastposen».

VINNER: Bernt Jacob Oksnes er journalisten bak «Gutten i plastposen». Foto: Jan Thoresen
VINNER: Bernt Jacob Oksnes er journalisten bak «Gutten i plastposen». Foto: Jan Thoresen Vis mer

Det ble hederlig omtale til Dagbladet.no og prosjektet «Leserkritikk» ved Christoph Schmitz.

- Leserkritikk er et utrolig spennende prosjekt som virkelig gir resultater i kvalitet. Dette skal vi skal jobbe videre med. Det er inspirerende å få jobbe med innovasjon i et så framoverlent selskap som tør å bruke ressurser på det som hever kvalitet, sier Schmitz.

Aller Media kunne glede seg over flere priser.

KK.no vant i kategorien «Beste annonsekampanje for fullskjermformatet», og de fikk fikk hederlig omtale i kategorien «best lifestyle, entertainment or sports site».

HEDER: KKs redaktør Gjyri Helen Werp mottar hederlig omtale. Foto: Stephan Granhaug
HEDER: KKs redaktør Gjyri Helen Werp mottar hederlig omtale. Foto: Stephan Granhaug Vis mer

KK.no ved redaktør Gjyri Helen Werp var nominert i tre kategorier for sitt innovative design og sine nye annonseformater som har satt en ny bransjestandard.

- At vi får disse prisene er ikke tilfeldige. Det er systematisk arbeid og langsiktig tenkning, sier digital redaktør i Aller Media Jan Thoresen.

VINNERLAG: De glade prisvinnerne, Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media (t.v), produktutvikler Christoph Schmitz, redaktør Gjyri Werp, journalist Bernt Jacob Oksnes og Stephan Granhaug, konserndirektør digital. Foto: Privat
VINNERLAG: De glade prisvinnerne, Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media (t.v), produktutvikler Christoph Schmitz, redaktør Gjyri Werp, journalist Bernt Jacob Oksnes og Stephan Granhaug, konserndirektør digital. Foto: Privat Vis mer

- Alle de tre KK.no-prosjektene har pågått over flere år. Alle tre prosjektene har til felles at vi jakter høyere kvalitet, vi skal være bedre enn konkurrentene, tenke digital først, være langsiktige og stole på at leserne kommer når vi er ambisiøse nok med satsning på innhold, presentasjon og kvalitet. Det er deilig å se at andre legger merke til det, sier Thoresen.