Integrasjon?

THOMAS HYLLAND ERIKSEN (THE) er en av de som ikke betakker seg for å delta i offentlig debatt. Det var en av grunnene til at vi skrev vårt innlegg i Dagbladet 29/4. En annen grunn var at vi i THEs innlegg så en anledning til å fremme vårt syn på hva debatten om innvandring og

det flerkulturelle samfunn bør handle om. Her er vi tydeligvis uenige (jf. THEs replikk 3/5). Vi forstår godt at THE er lei av mer eller mindre vage og usaklige personangrep i media, skjult bak uttrykk som «middelklasseintelligensia», «politisk korrekthet» og «skolemester».

Det er vi også, men debatten bør ikke av den grunn handle om å finne belegg for slike klisjeers sannhetsgehalt. Det både gives og gives ikke, slik THE selv påpeker. Debatten bør kort sagt ikke handle om de som fører debatten, men om det som er saken.

DEBATTEN OMinnvandring og det flerkulturelle samfunn handler mye om integrasjon i en bestemt betydning: Minoriteters tilpasning til majoriteten. Vi gleder oss over «gladnyheter» fra «det nye Norge», dvs. rapporter om «alt som går bra og som man kanskje kan lære noe av». Faren med å gjøre disse til læringsmodeller er at de understøtter segregering og assimilasjon snarere enn integrasjon.

Siden vi har et prosjekt om å finne fram til alternative måter å tenke om og praktisere integrasjon på, vil vi gjerne diskutere hva som menes med integrasjon og om hva som er betingelsene for integrasjon i «det nye Norge». I den sammenhengen påstår vi at meningsdimensjonen er et bedre utgangspunkt enn verdier, når det dreier seg om å komme fram til et reelt diskusjonsgrunnlag for integrasjonen av individene i den foreløpig siste av de moderne verdener.

PS: Håpet var at THE ville forholde seg til våre synspunkter like mye som til sine egne. Vi venter i spenning.