(Dagbladet): - Jeg er lei av tanken om at filmer må være dumme for å kommunisere til mange mennesker, sier Eskil Vogt.
Han er manusforfatter bak to av de mest kritikerroste norske filmene de siste årene, «Reprise» og «Oslo 31. August».
Selvhøytidlig Nå snakker han om sin debut som langfilmregissør, «Blind», som kommer på kino i september.
- Og motsatt, hvorfor er det man kaller kunstfilm, som i teorien er helt fri, så ofte treg, omstendelig og selvhøytidelig, sier Vogt.
- Altså, jeg er jo veldig glad i mange filmer som sikkert beskrives sånn, men er ikke poenget med en fri form at den kan romme alt? Også bred humor og plutselige innfall? Jeg vil at «Blind» skal bli en intelligent film som kommuniserer til mange.
Trier-samarbeid For filminteresserte er Vogt etter hvert blitt et kjent navn.
Som makkeren til regissør Joachim Trier har han høstet lovord fra anerkjente filmskribenter verden over, og for tiden jobber de to med filmen «Louder Than Bombs», med blant andre Jesse Eisenberg («The Social Network») og Isabelle Huppert («Pianolærerinnen») på rollelista.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger