COPPOLA: Sofia Coppola byr på et drama basert på Thomas Cullinans novelle. Handlingen finner sted under på en internatskole for jenter, under borgerkrigen. Video: Universal Pictures UK Vis mer

Anmeldelse: «The Beguiled»

Intenst drama når sex entrer jenteskolen

Sofia Coppolas siste er et medrivende melodrama i vakre sørstatsomgivelser.

CANNES (Dagbladet): Egentlig kunne det kanskje gått helt fint med den feminine syvstjernen som har blitt igjen på Miss Farnsworth jenteskole i Virginia, selv om borgerkrigen raser utenfor. Rektor (Nicole Kidman) og fransklæreren (Kirsten Dunst) holder overoppsynet med de fem elevene, som pent broderer og bøyer franske verb, og det største problemet synes å være de himlende øynene og stumme motstanden til rebellen Alicia (Elle Fanning).

The Beguiled

5 1 6

Drama

Regi:

Sofia Coppola

Skuespillere:

Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst, Elle Fanning

Premieredato:

Ikke satt

Aldersgrense:

Ikke satt

Orginaltittel:

The Beguiled

Se alle anmeldelser

Men så forbarmer de seg over en skadet soldat (Colin Farrell), eller, for å si det på en annen måte: Sex gjør sin entré. Alle pynter seg litt mer enn vanlig. Alle begynner å følge med på de andre på en ny måte. Og den nyankomne er på alle måter klar over den seksuelle makten han har, og bruker den på alle måter han kan komme på, for å stå levende igjen på slutten. Og så er det ikke sikkert han er den sterkeste, til sist, likevel.

Vaskeekte melodrama

Dette er i korte riss melodramaet - for dette er vaskeekte melodrama, og stolt av det - som utspiller seg i Sofia Coppolas siste film, «The Beguiled». Rundt de tallrike intrigene ligger et nesten i overkant vakkert sørstatslandskap, der stråler av morgenlys treffer glitrende piletrær som selv synes å strutte og glinse. Sanseligheten settes både to og tre streker under, hele tiden.

Det campy kan vel ikke sies å være så helt fraværende, men først og fremst plasserer «The Beguiled» seg som en del av sørstatsgotikken: Fablene om de mørke driftene og hangen til sex og vold som ligger under overflaten, under de store skjørtene, de slepne høflighetsfrasene, de siselerte bourbonglassene og de evinnelige broderiene. Stemningen er slik sett både velkjent og ganske uimotståelig. Men det som skjer, føles særs allment: Spenningen og rivaliseringen innad i jentegjengen, den intense og samtidig vage måten rundbrenneren snakker til den kvinnen som tilfeldigvis befinner seg foran ham akkurat i øyeblikket.

Farrell som forfører

Farrell virker uhyre bekvem i denne rollen; trygg i sin egen kropp og så sikker på sin egen tiltrekningskraft at han knapt trenger å gjøre noe, han vet kvinnene vil komme til ham — frem til det rakner også for ham. Den lange luggen føles litt anakronistisk, men sammen med kinnskjegget gir det ham en air av den unge Elvis som neppe er tilfeldig, med tanke på hvor bevisst Coppola bruker de popkulturelle referansene sine.

I det hele tatt er castingen noe nær perfekt: Nicole Kidman er taust truende og kokett uforutsigbar på en måte som minner om stjernerollen hennes i «To Die For», og Coppola-gjenganger Kirsten Dunst gjør inntrykk som den av de syv som kanskje både er mest sofistikert og mest sårbar. Alt dette knytes sammen i det som til syvende og sist blir et slag mellom mannlig og kvinnelig, utspilt med alle tilgjengelige våpen.

De skuffede her vil først og fremst være de som har lengtet etter et elegisk, ettertenksomt drama à Coppolas tidligere mest anerkjente filmer, «The Virgin Suicides» og «Lost in Translation». «The Beguiled» er et helt annet beist; ikke like emosjonelt poetisk eller psykologisk dyp, men mer robust, full av herlig handlekraft, og enormt underholdende. Én ting er nord og sør og sånn, kampen på kammerset kan føles nærere og mer spennende.