TERNINGKAST FIRE: «Blair Witch» er en skuffelse som både skrekkfilm og Adam Wingard-film, men inneholder en hel del interessante betraktninger rundt found footage-grøsseren som sjanger, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FIRE: «Blair Witch» er en skuffelse som både skrekkfilm og Adam Wingard-film, men inneholder en hel del interessante betraktninger rundt found footage-grøsseren som sjanger, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Blair Witch»

Interessant, men aldri skummel

«Blair Witch» er omtrent så god som en found footage-grøsser kan bli uten å være skummel.

FILM: Det viktigste som er å vite om Adam Wingards «Blair Witch» er at den er en skuffelse. For fans av «You’re Next»-regissøren er det skuffende at prosjektet som lenge gikk under navnet «The Woods» viste seg å være en oppfølger til Eduardo Sánchez og Daniel Myricks «The Blair Witch Project» snarere enn et originalt konsept, og for fans av «The Blair Witch Project» er det skuffende at filmen ikke er skummel. Dersom man er klar over dette er det imidlertid mye å hente i Wingards filmatiske essay om found footage-grøsserens vekst og fall.

Blair Witch

4 1 6

Grøsser

Regi:

Adam Wingard

Skuespillere:

Callie Hernandez, James Allen McCune, Brandon Scott, Corbin Reid m.fl.

Premieredato:

28. oktober 2016

Aldersgrense:

15 år

Orginaltittel:

Blair Witch

«Rekviem over en tapt gimmick.»
Se alle anmeldelser

Remake
I likhet med «Star Wars: The Force Awakens» er «Blair Witch» en fortsettelse av filmen som startet franchisen samtidig som de to er såpass like hva gjelder plott og nøkkelscener at filmen også kan sees som en remake. Utgangspunktet for historien er nemlig at det blir funnet videoopptak i skogene utenfor Burkittsville, Maryland, som tyder på at Heather Donahue fra «The Blair Witch Project» fortsatt er i live.

Bevæpnet med et arsenal av ulike kameraer begir Heathers lillebror James og vennene hans seg inn i skogen for å forsøke å redde henne. Og dermed er det duket for en reprise av den første filmen, med skarpere og mer dynamiske bilder, og en fornøyelseslpark-aktig actiondramaturgi som stripper vekk det lille er igjen av franchisens mystikk.

Dekonstruksjon
Mer enn noe annet framstår «Blair Witch» som en vemodig erkjennelse av at found footage-gimmicken ikke lenger fungerer som en snarvei til realisme. Som vanlig utviser Wingard og hans faste manusforfatter Simon Barrett stor kunnskap om sjangeren de tar for seg, og filmen er full av små detaljer som kommenterer hittegodsgrøsserens konvensjoner.

Tilhengere av filmatisk dekonstruksjon vil finne mye interessant stoff i disse løpende kommentarene av filmens plott og estetikk, men også denne delen av publikum vil ønske seg en skumlere film. Er man ekstra raus kan man kanskje se mangelen på effektive gys og minneverdige bilder som et bevisst forsøk på å sette et punktum for denne utslitte undersjangeren.

Det er tross alt på høy tid.