Internasjonal islending

Fra 1. september vil Gunnar Kvaran sitte i sjefsstolen på Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst.

Skjønt sitte er vel ikke det man forbinder med 45-åringen, som til tross for sitt lite islandske navn kommer fra Reykjavik. De fleste i norsk kunstliv knytter Kvaran til Bergen, der han som direktør for byens kunstmuseum og sammen med festspilldirektør Bergljst Jonsdsttir og Brann-trener Teitur Thordarson utgjør en suksessrik troika av islendinger i hansastadens kulturliv.

  • Som kulturmennesker flest fra Sagaøya i vest er Kvaran internasjonalt bereist og orientert. Han tok sin kunsthistoriske doktorgrad med utsikt til Cézannes kjente fjell Mont St. Victoire i Aix-en-Provence, og fant sin franske livsledsager Danielle samme sted. De frankofile forbindelsene holdt Kvaran ved lag da han vendte tilbake til Reykjavik og sjefsstilling i hovedstadens kunstmuseum Kjarvalsstapir, og via kontaktene derfra kom også Bergens publikum til å møte kunstnere som var ukjente i det norske utstillingslivet.
  • Dette så man da Kvaran presenterte den såkalte «narrative figurasjonens» maleri i fjor høst, og under de kommende festspillene slår han til med å vise verker av en trio som Cézanne, Courbet og Monet mellom de sju fjell. Et prosjekt som lyktes fordi islendingen er en handlingens mann, og så sjansen til å få låne godbiter fra Petit Palais i Paris da institusjonen skulle stenge for renovering. Mange minnes sikkert at Kvaran fikk nyroman-forfatteren Alain Robbe-Grillet til å forme en fortelling på veggene med gamle godbiter fra samlingene til Bergens Kunstmuseum for to år siden.
  • Kvarans nese for kunst går imidlertid i flere retninger enn til Paris, og Yoko Ono var hans festspillsignatur i 1999. Fluxus-kunstnerens nære forhold til Kvaran framgår også av at hun fikk ham og den øvrige familien på tre til å posere og la seg støpe nakne i bronse til en installasjon som i dag fins i to versjoner på japansk jord og i Texas. Et naturlig oppdrag for en som var vokst opp med daglig gange i atelieret til faren Karl, selv om maler-opphavet hørte til den nonfigurative fløyen i islandsk kunstliv.
  • Med en slik bakgrunn er Gunnar Kvaran også herdet til å stå imot de populistiske skyllebøttene som kan vente ham i hovedstaden, mens bergenserne nok vil savne mannen som gjorde lysverkene til museum og skapte en kunstens «venstre bredd» ved Lille Lungegårdsvann.