TJENER PÅ ORDNINGEN: Norsk filmbransje.
TJENER PÅ ORDNINGEN: Norsk filmbransje.Vis mer

Internasjonalt filmfrieri

Ordningen kan lenke norsk filmbransje sammen med den internasjonale.

Meninger

I går kunngjorde Kulturdepartementet en forskrift om en insentivordning for utenlandske filmer som helt eller delvis spilles inn i Norge. Produksjonsselskapet kan få ettergitt inntil en fjerdedel av pengene de bruker her til lands. Det er et godt tiltak som vil gjøre Norge mer attraktivt for den stadig mer bevegelige og globaliserte filmbransjen, og som kan føre til at det drypper tilbake på norsk filmbransje.

For det første har Norge, med sin maleriske natur, alle forutsetninger for å være et attraktivt innspillingsland for utenlandske filmproduksjoner. Når vi ikke er det, mens filmselskapene flokker til Island for å skyte scener der, har det med å gjøre at Island, i likhet med en rekke andre land, har gjort anstrengelser for å legge forholdene til rette for besøkene utenfra, blant annet gjennom en insentivordning. Til sammenligning har produsentene av superheltfilmen «Thor» og fantasyserien «Game of Thrones» ønsket å spille inn scener i Norge, men trukket seg på grunn av kostnadsnivået. Ved å være mer på tilbudssiden, kan Norge på en helt annen måte være med i konkurransen om disse produksjonene.

For det andre har det vært en utfordring at norske filmproduksjoner i stadig større grad lokkes av insentivordninger i andre land, og benytter seg at at det er billigere å jobbe utenfor Norge. Blant annet ble store deler av «Beatles», Oslo-fortellingen fremfor noen, spilt inn i Budapest. Når produksjonene sildrer ut over grensene uten at nye prosjekter sildrer inn, kan det gå utover profesjonaliseringen av norsk filmbransje og gjøre det lengre mellom arbeidsoppgavene for norske filmarbeidere.

Hvis flere internasjonale produksjoner finner veien til Norge, kan det bety nye arbeidsoppgaver, nye oppføringer på cv?en og nye viktige kontakter for dyktige norske fotografer og lydteknikere.

Turistnæringen har også ivret etter å få insentivordningen opp og stå, for å markedsføre Norge som turistland. Om maleriske naturpanoramaer eller bybilder fra Norge egger turistfantasien til et internasjonalt publikum, ville det være en fin bonus. Men viktigere er det at ordningen kan lenke norsk filmbransje sammen med den internasjonale, gi dem flere muligheter til å gjøre seg viktige erfaringer, og la disse erfaringene være til gavn for norske filmfortellinger, som blir stadig flere og bedre.