Internett er kommet for å bli

Her er medievanene dine.

(Dagbladet.no): Statistisk Sentralbyrå (SSB) la i dag fram sitt årlige mediebarometer. Tallene for 2007 viser at nettbruken stadig øker, mens fallet i papiravisene fortsetter. TV holder seg stabilt.

66 prosent av befolkningen svarte at de brukte Internett daglig i 2007, noe som er 6 prosentpoeng høyere enn i 2006. Nettbruken økte fra 60 til 66 prosent blant 9-79-åringer.

Digitale medievaner

Nordmenn blir i det hele tatt stadig mer digitale i sine medievaner. Bredbåndstilgangen til Internett økte fra 63 prosent i 2006 til 71 prosent i 2007. 24 prosent hadde tilgang til harddiskopptaker i husholdningen i 2007, og 40 prosent av dem som hørte på lydavspillingssystemer, hørte på lydfiler på PC en gjennomsnittsdag i 2007. 35 prosent brukte en MP3-spiller, mot 31 prosent i 2006. Mer enn halve befolkningen har nå en MP3-spiller.

I løpet av en uke hadde 51 prosent av befolkningen brukt Internett til banktjenester, varekjøp eller lignende i 2007. 28 prosent hadde sett på film, TV eller videoklipp på nettet. 25 prosent hadde vært innom et nettsamfunn, slik som Facebook og MySpace, og 16 prosent hadde spilt spill på nett.

Blant gutter i alderen 9-15 år hadde 73 prosent spilt Internett-spill i løpet av ei uke, mens andelen bare var 44 prosent blant jentene. I løpet av ei uke hadde dessuten 80 prosent av jenter i alderen 16-24 år vært inne på et nettsamfunn, mens andelen var 64 prosent blant guttene.

Papirfallet fortsetter

Samtidig fortsatte lesingen av papiraviser å falle, særlig blant barn og unge. Fra 2006 til 2007 falt andelen som leser papiraviser fra 74 prosent til 72 prosent. Nedgangen er størst blant unge, men gjelder alle under 45 år.

FLERE PÅ NETT: Nettbruken i Norge økte med seks prosent i 2007. Foto: SCANPIX
FLERE PÅ NETT: Nettbruken i Norge økte med seks prosent i 2007. Foto: SCANPIX Vis mer

En trøst for avisene kan være at 71 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2007, omtrent det samme som i 2006. I alderen 67-79 år hadde 86 prosent avisabonnement, mens andelen bare var 39 prosent blant 20-24-åringer. I de store byene er det 64 prosent som har avisabonnement, mens andelen er 75 prosent i spredtbygde strøk.

TV stabilt

TV-bruken holder stand mot de nye nettmediene. Andelen som ser på fjernsyn en gjennomsnittsdag har forandret seg lite de siste åra. I 2007 var andelen på 82 prosent, mot 83 prosent i 2006.

Andelen radiolyttere i løpet av en dag har også bare gått ubetydelig ned, fra 54 prosent i 2006 til 53 prosent i 2007. Men som for avislesing føyer dette seg også inn i en trend med stadig færre radiolyttere.

I gjennomsnitt så vi 2 timer og 32 minutter på fjernsyn per dag i 2007, fire minutter mer enn året før. Vi brukte 1 time og 20 minutter per dag på radiolytting i 2007, en nedgang på tre minutter fra 2006, ifølge SSBs mediebarometer.

Mediebarometeret for 2007 finner du her.

Internett er kommet for å bli
FLERE HAR BREDBÅND: Bredbåndstilgangen i Norge økte fra 63 prosent i 2006 til 71 prosent i 2007, ifølge Statistisk sentralbyrå. Foto: Creative Commons