Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Internettgiganter vil selge musikk

Microsoft, Yahoo og andre vil konkurrere med Apple om salg av musikk på nettet.

Itunes har vært en stor suksess for Apple i de seks ukene tjenesten har vært på verdensveven. Nå planlegger Microsoft, Yahoo, Amazon.com og AOL Time Warner å følge i konkurrentens fotspor, som lar deg laste ned en låt for 99 amerikanske cent (rundt sju kroner), skriver LA Times.

- En revolusjon

For plateselskapene kan dette bety at de nå kanskje kan slå gjennom med salg på nettet, som til nå har vært forbeholdt piratkopiering og plategigantenes egne mislykkede forsøk. Et gjennombrudd på nettet kommer godt med for musikkbransje etter en tid med dårlig salg over hele verden.

- Jeg mener det hele er en revolusjon. Yahoo besøkes av enormt mange. Amazon selger tonnevis av innhold, sier Doug Morris, styreformann i verdens største plateselskap Vivendi Universal, til LA Times.

Hindere

Men det er fortsatt en del hindere fram mot neste generasjons online-platebutikker. Internettgigantene må stille med programvare som hindrer massekopiering av den nedlastede musikken, og artister må overbevises om at deres inntekter og rettigheter er sikret.

Men klarer internett og musikk å bli enige kan mange av tjenestene være på lufta tidlig neste år. AOL sier at de planlegger en butikk «i samme dur som Apple» mot slutten av året.

Itunes selger i snitt 500 000 sanger hver uke, men tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig i USA.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media