Intervjuet gjester fra eget firma i beste sendetid

TV 2 innrømmer at seerne burde vært informert om kobling mellom programleder og kjendisgjester.

KJENDISTUNGT: Morten Hegseth,Vegard Harm, Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa gjestet Senkveld. Foto: Senkveld/TV 2/ Helene Kjærgaard Sviland
KJENDISTUNGT: Morten Hegseth,Vegard Harm, Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa gjestet Senkveld. Foto: Senkveld/TV 2/ Helene Kjærgaard SvilandVis mer

VGTV-kjendisene Morten Hegseth og Vegard Harm, og rapperne i Madcon, Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa, har alle til felles at de representeres av managementfirmaet Anti Brandpeople.

Fredag var alle på plass i samme sofa på TV 2-talkshowet «Senkveld» som gjester. De ble intervjuet av programleder Stian Blipp, som er medeier og styremedlem i det samme selskapet som håndterer gjestekvartettens oppdrag.

Det er Dagens Næringsliv som omtaler saken. Senkveld er et av flaggskipene til TV 2 og har seertall på flere hundre tusen. DN konfronterer TV 2 og henviser til pressens Vær varsom-plakat punkt 2.2 hvor det står at:

«Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.»

Silje Sandmæl får se hvor mye penger programleder Stian Blipp årlig bruker på spillet Fortnite og blir sjokkert. Video: TV 2Vis mer Vis mer Vis mer

Seerne ble ikke informert om at Blipp har en eierandel på 14,6 prosent i Anti Brandpeople, skriver avisa.

Selskapet baserer blant annet inntekten sin på å bygge profiler som merkevarer. Ifølge opplysningsdata fra firmaoversikten til Visma, Bizweb, hadde Anti Brandpeople inntekter på 39,4 millioner og et resultat på nesten fem millioner kroner i 2017.

Sjef for innholdsstrategi Jarle Nakken i TV 2 erkjenner overfor DN at seerne burde vært informert om forbindelsene mellom Blipp og gjestene.

- Stian har ikke noe ansvar for booking av gjestene, men jeg ser at vi burde ha opplyst om bindingene når fire av gjestene har en forbindelse til et selskap som Blipp har en binding til, sier Nakken, som legger til at TV 2 når går opp rutinene på nytt.

TV 2s tidligere direktør for kanal og innhold, Trond H. Kvernstrøm, eier 40 prosent av firmaet The Oslo Company, som produserer «Senkveld» for TV 2. TV 2 Gruppen AS eier igjen 20 prosent av The Oslo Company.