|||• Les også: Lars Lillo-Stenberg: Drømmeslot uten den gode ideen
KONSERT: For de av oss som har for vane å sjekke settlister i forkant av konserter, har det vært urovekkende lesning på Neil Young-fansidene på Internett. Det har sett ut som han fortsatt — snart et år etter — reiser rundt og spiller det samme settet som han spilte i Oslo Spektrum i august i fjor. Minimalt med utskiftninger og omtrent samme rekkefølge hver kveld, samme scenografi, samme maler som «tolker» hver låt i realtime.
Stor — og gledelig — var derfor overraskelsen da Neil i stedet begynte sin Norwegian Wood-konsert alene og akustisk, med det sentrale «Harvest Moon»-sporet «From Hank To Hendrix». Etter tre låter alene ble det et fire låters nydelig akustisk fullbandssett, med en lydkvalitet som i det intime Frognerbadet-amfiet føltes som den berømte «besøk hjemme i stua»-floskelen.
Man hadde tålt en hel konsert i dette formatet.
Nå var ikke dette mer radikalt enn at settet var hogget opp i deler og siden lagt i en annen rekkefølge. Men akustisk først og elektrisk siden gir på mange måter den ultimate dramaturgien i iscenesettelsen av Neil Youngs artistiske personlighet, ting får bygge seg opp gradvis slik at den fuzzfesten som siden inntreffer får eskalere og bygge seg opp uten å bli avbrutt av en soloseanse eller noen rolige låter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger