Imponerende live-oppgradering: The Weeknd har på få år gått fra introvert studioartist til fullblods superstjerne. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
Imponerende live-oppgradering: The Weeknd har på få år gått fra introvert studioartist til fullblods superstjerne. Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Intimt one-night-stand med The Weeknd

«Can't Feel My Face»-stjernen forførte publikum under kveldens lukkede Oslo-konsert.

KONSERT: Noe musikk hører bare ikke hjemme på en scene. Den skal nytes — eventuelt misbrukes i helt andre sammenhenger og intime anledninger. Uten forstyrrende snapchatting, rytmeløse håndbevegelser og innvadering av privat sfære fra uvedkommende.   

The Weeknd var lenge den artisten, og slet i begynnelsen av karrieren med å overføre den erotiske R&B'en fra sine første mixtaper til sceneformatet. Live-stemmen var dessuten tett opp til katastrofal, og ga på ingen måte grunnlag for suksesshistorien han nå befinner seg midt i.   

Heldigvis er det på ingen måte bare «Can't Feel My Face» som har transformert 25-åringen fra trofast sex-soundtrack til millionselgende superstjerne. Da han i kveld inntok den intime scenen på Vulkan Arena med «High For This» - den første låta fra gjennombruddet «House of Balloons» - var det nemlig med en selvsikkerhet og ikke minst stemmeprakt han bare kunne drømt om for noen år tilbake.   

Borte var den sjenerte emogutten fra Toronto, som siden sitt forrige og kanskje ikke fullt så overbevisende Oslo-besøk (med Drake i Oslo Spektrum) nå kunne returnere med materiale skreddersydd for scenen.   

Showcasen for 500 utvalgte bransjetryner og konkurransevinnere var derimot ingen ren oppvisning av Abels nye album «Beauty Behind The Madness», og nådde faktisk undertegnedes personlige høydepunkt med en beinhard versjon av «House of Balloons/Glass Tables». En versjon som i andre tilfeller kunne ha føltes overdrevent rocka, men her faktisk matchet uventet bra med både tung gitar og overivrige trommer.

Og så var det denne stemmen da. Jeg aner ikke hvem eller hva han har fått hjelp fra, men alle sangere burde finne det ut asap. I løpet av konsertens 60 minutter dunket den tidligere så skjøre live-artisten nemlig kun ut mer eller mindre feilfrie toner, og sørget for gjentatte allsanger med sine tåreskvettende fans — enten vi ble servert fantastiske «Crew Love», fjorårets grove remake av Beyonces «Drunk In Love», eller den enda grovere «Often»

Selvfølgelig fikk vi både Ariana Grande-singelen «Love Me Harder» og den nevnte Max Martin-hiten «Can't Feel My Face», men for å nesten statuere et eksempel, var det langt fra ferdig når sistnevnte hadde fått salen til å koke.   

Isteden ble vi nok en gang dratt tilbake til den mørke og forføreriske stemningen som virkelig er The Weeknd — med en sår og trippel avslutning bestående av «The Hills», «Prisoner» og ikke minst «Wicked Games» i all sin emosjonelle og destruktive prakt.

Jeg tror muligens vi snakker tidenes live-oppgradering.