I HARDT VÆR: Apple-sjef Steve Jobs inrømmet fredag at iPhone har en feil på antenna. Han hevdet samtidig at dette er et problem som gjelder mange smart-telefoner, men nå slår konkurrentene tilbake. Foto: Scanpix.
I HARDT VÆR: Apple-sjef Steve Jobs inrømmet fredag at iPhone har en feil på antenna. Han hevdet samtidig at dette er et problem som gjelder mange smart-telefoner, men nå slår konkurrentene tilbake. Foto: Scanpix.Vis mer

iPhone-konkurrenter raser

Slår tilbake etter at Apple dro dem inn i antenne-skandalen.

||| (Dagbladet): Først var det ikke noe problem med antenna. Så skyldte Apple på programvaren. Til slutt innrømmet Steve Jobs og Apple at iPhone 4 hadde en feil.

De tilbød da alle brukere et nytt hylster som skulle gjøre antenna mindre sårbar, men hevdet samtidig at problemet gjaldt de fleste smart-telefonene på markedet.

- Ikke vanlig Steve Jobs dro blant annet fram telefoner som Blackberry, Samsung og HTC som eksempler.

Dette har fått Apple-konkurrentene til å tenne på alle plugger.

- Mottakerproblemene er garantert ikke vanlig for smart-telefonene på markedet. Apple har ikke gitt operatørene nok tid til å prøve ut telefonene, sier HTC-direktør Hui-Meng til Asian Wall Street Journal, ifølge Dagens Næringsliv.

- Uakseptabelt RIM, eller Research in Motion, står blant annet bak den svært populære smart-telefonen Blackberry. Selskapet vil ikke ha noe av at Jobs trekker dem inn i antenne-skandalen.

- Det er uakseptabelt av Apple å forsøke å trekke RIM inn i sin egen fiasko. Apples påstander om RIMs produkter virker å være overlagte forsøk på å forvrenge omverdenens forståelse av antennedesign, og på å flytte fokus bort fra Apples vanskelige situasjon, sier RIM-sjefene ifølge amobil.no, som siterer nettstedet infosyncworld.com

- Apples designvalg RIM mener Apple fokuserer mer på design enn kvalitet.

- En ting er sikkert, RIMs kunder behøver ikke å bruke noe deksel for at en Blackberry-telefon skal beholde skikkelig dekning. Apple har åpenbart gjort noen designvalg, og de burde heller ta ansvar for disse valgene enn å trekke inn andre produsenter i en situasjon som kun gjelder Apple, sier selskapet.

- Uærlig Motorola-sjef Sanjay Jha er også svært kritisk til Apples håndtering av problemet.

- Det er uærlig å antyde at alle telefoner yter likt. I våre egne tester har vi funnet ut at Droid X yter langt bedre enn iPhone 4 i hånden til forbrukere, sier han ifølge amobil.no.