IQ-testing av minoritetselever

Hva innebærer IQ-testing av barn i norske skoler når elevene har innvandrerbakgrunn fra hele verden, spør Jornon Pihl

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dosent dr.polit. ved Høgskolen i Oslo, og har gjennomført en undersøkelse om intelligenstesting av minoritetselever.

INTELLIGENSTESTING ER for tiden gjenstand for offentlig oppmerksomhet. En mor i Nord-Norge står i fare for å bli fratatt omsorgen for sine barn på grunn av angivelig lavt intelligensnivå. Sakkyndige har IQ-testet moren og kategorisert henne som lettere psykisk utviklingshemmet. I Store norske leksikon fra 1998 børstes det støv av gamle teorier om intelligensforskjeller mellom ulike etniske grupper. En norsk professor i sosiologi har gjenreist denne historiske debatten med røtter tilbake til rasehygienedebatten i mellomkrigstiden. I ca. hundre år har rangering, sortering og utelukkelse av individer eller grupper med grunnlag i IQ-testing vært et omstridt tema. Innenfor vitenskap, profesjoner og statlige myndigheter har forsvaret for bruken av IQ-tester likevel vært betydelig, for eksempel i skolen. Slik er det fremdeles. Men hva innebærer IQ-testing i en flerkulturell pedagogisk situasjon der skolen har barn med innvandrerbakgrunn fra hele verden?

PEDAGOGISK-PSYKOLOGISK tjeneste er en sakkyndig instans som har i oppgave å utrede om elever har behov for spesialundervisning. Elever som har vansker med å følge den ordinære undervisningen, har en lovfestet rett til spesialundervisning etter sakkyndig anbefaling fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste. Et statlig mandat, utdanningspolitiske rammebetingelser og profesjonsutdanningene har en monokulturell forankring. Dette strukturerer det sakkyndige arbeidet. Mange har kanskje trodd at IQ-testing er en saga blott i Norge, ikke minst etter at spesialskolene ble nedlagt tidlig på 1990-tallet. Slik er det imidlertid ikke. Tvert imot indikerer en kvalitativ studie jeg har gjennomført i Pedagogisk-psykologisk tjeneste i Oslo at intelligenstesting er hovedmetode i forbindelse med sakkyndige utredninger av minoritetselever i perioden 1990{ndash}2000. Omfanget av IQ-testing øker i løpet av tiåret. Man utreder minoritetselever med de samme metodene som man utreder majoritetselever. Sakkyndige er utdannet for å utrede elever med norsk etnisk bakgrunn. Sakkyndig instans utreder i hovedsak minoritetselever som om minoritetselevene har norsk etnisk bakgrunn. Minoritetselever intelligenstestes med en norsk versjon av den amerikanske IQ-testen WISC-R. Testen måler kompetanse i norsk som morsmål, generelle kunnskaper og ferdigheter som norske barn har tilegnet seg gjennom sosialisering i norske familier, norsk kultur og norske barnehager og skoler. Det anvendes også andre IQ-tester som er standardisert i USA. Når IQ-tester som er standardisert for etnisk norske eller amerikanske barn anvendes på etniske minoriteter i Norge som har et annet morsmål og delvis en annen kulturell bakgrunn eller skolebakgrunn enn IQ-testene forutsetter, bryter dette med testforutsetningene. Måleinstrumentet er i minoritetselevenes disfavør. Normbaserte IQ-tester har vanligvis en monokulturell eller eurosentrisk forankring som avvik måles i forhold til, og reflekterer middelklassens verdier og normer. Dette er i disfavør av elever med lav sosial status, elever med arbeiderklassebakgrunn og etniske minoriteter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer