Hun søker det jordisk frigjorte uttrykk, et fargeunivers uten tyngdekraften.
Det var Aftenpostens kritiker Even Hebbe Johnsruds bevingede ord om Irma Salo Jægers store separatutstilling i Kunstnernes Hus i 1968, der den da 40-årige tilflytteren fra de finske skogene fikk sin første større presentasjon i offentligheten. Siden den gang har Salo Jæger hatt en sentral rolle i norsk kunst. Både i kraft av sitt kunstpolitiske engasjement og som akademiprofessor, og, naturligvis aller viktigst, fordi hun har fortsatt å levere varene som maler, i altoppslukende og analytisk nærkontakt med fargen og stoffet, i nøye kalkulert fordeling over flate og form.
Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer
Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger