Iron and Wine

En av årets sterkeste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CD: Florida-låtskriveren og nå Austin-bosatte Sam Beams hviskende stemme har som regel vært akkompagnert på lavmælt og akustisk vis. På Beams tredje album siden 2002-debuten «The Creek Drank The Cradle» ekspanderer han sin sound på modig og triumferende vis. Samarbeidet med Calexico på minialbumet «In The Reins» må ha fortalt Beam at sangene hans med fordel kan utfordres mer i studio, men en så radikal vending som dette kunne ingen forutse. «The Sheperd’s Dog» er en tidvis svimlende rik og hypnotiserende plate – folkmusikk fundert på skjønne melodier, løftet opp og ut av eventyrlystne rytmer og svøpt i et solbleket slør av psykedelia. Ofte høres det ut som glemte skatter fra amerikansk og engelske folkrockarv, eller som forvirrede hemmeligheter fra San Francisco cirka 1968-71 – den sakrale «Carousel» sniffer til og med på arven fra David Crosbys solodebut, intet mindre. «White Tooth Man» er noe helt annet igjen, der den åpner som en sitarplukkende Soundtrack of Our Lives-intro og fortsetter som Radiohead. Men viktigst: hele tiden høres «The Sheperd’s Dog» ut som den plata Devendra Banhart burde ha laget på dette tidspunktet i karrieren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer