Iron and Wine

En av årets sterkeste.

CD: Florida-låtskriveren og nå Austin-bosatte Sam Beams hviskende stemme har som regel vært akkompagnert på lavmælt og akustisk vis. På Beams tredje album siden 2002-debuten «The Creek Drank The Cradle» ekspanderer han sin sound på modig og triumferende vis. Samarbeidet med Calexico på minialbumet «In The Reins» må ha fortalt Beam at sangene hans med fordel kan utfordres mer i studio, men en så radikal vending som dette kunne ingen forutse. «The Sheperd’s Dog» er en tidvis svimlende rik og hypnotiserende plate – folkmusikk fundert på skjønne melodier, løftet opp og ut av eventyrlystne rytmer og svøpt i et solbleket slør av psykedelia. Ofte høres det ut som glemte skatter fra amerikansk og engelske folkrockarv, eller som forvirrede hemmeligheter fra San Francisco cirka 1968-71 – den sakrale «Carousel» sniffer til og med på arven fra David Crosbys solodebut, intet mindre. «White Tooth Man» er noe helt annet igjen, der den åpner som en sitarplukkende Soundtrack of Our Lives-intro og fortsetter som Radiohead. Men viktigst: hele tiden høres «The Sheperd’s Dog» ut som den plata Devendra Banhart burde ha laget på dette tidspunktet i karrieren.