Anmeldelse: Iron Maiden - «The Writing on the Wall»

Iron Maiden med ny overraskelseslåt

Slipper ny musikk for første gang på seks år.

NYE TAKTER: Iron Maiden overrasket fansen med ny musikk og video for første gang på seks år. Foto: Warner Music
NYE TAKTER: Iron Maiden overrasket fansen med ny musikk og video for første gang på seks år. Foto: Warner Music Vis mer

LÅT: I september er det seks år siden Iron Maiden ga ut ny musikk. Det har fått fansen til å klø seg utålmodig på haka. De siste ukene har det derimot dukket opp ting som tyder på at noe har vært i gjære. En kryptisk poster med tittelen «Belshazzar's Feast» og datoen 15.07 har poppet opp i ulike sammenhenger på steder som er løst knyttet til Maiden-universet. I tillegg har folk kastet seg over en merksnodig Twitter-profil tilhørende en «Daniel». Dette har skapt den reneste Da Vinci-koden-stemning blant fansen.

Skriften på veggen

Tallet 17 og forkortelsen «WOTW» har vært en gjenganger i hintene som har dukket opp her og der. Enkelte mener tallet kan settes i sammenheng med at forrige Maiden-plate var nummer 16 i rekken og at det derfor er nærliggende å tro at nummer 17 er like rundt hjørnet. «WOTW» på sin side antas å bety «Writing on the Wall». For om man setter Daniel og Belshazzar sammen, så får man historien om skriften på veggen.

Fortellingen er hentet fra Daniels bok i Bibelen og omhandler Babylons fall. Det flasket seg nemlig da Kong Belsassar brukte hellige relikvier til å skjenke vin til sine festglade kompiser. Det endte i en guddommelig inngripen og en skriftlig advarsel på veggen. Deretter gikk det som det gikk. Hedonisme og avgudsdyrking førte til at riket falt og moderne og perserne tok over.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.