Irrelevant på Broadway

Mens det amerikanske samfunnet utfordres på alle fronter, preges New Yorks berømte teatergate av utdaterte show

NEW YORK *Dagbladet+:

«Les Misérables» har gått på Broadway i 16 år. Men 15. mars er det slutt. Da har Jean Valjean på dødsleiet fortalt Cosette hennes egentlige historie for siste gang. En hærskare skuespillere har gått inn og ut av rollene i Victor Hugos drama. Nå er teateret hver kveld fylt av publikum som i siste liten vil sikre seg forestillingen.

Men om musikalen fra det franske proletariatet forsvinner fra Broadway, er det nok av andre gamle travere å ta av. Neonlysnavnene i teaterdistriktet er mer enn velkjente. «Løvenes konge», «Operafantomet», «Cabaret», «Chicago», «Oklahoma», «Mannen fra La Mancha», «Rent», «Skjønnheten og udyret», «Aida», «Thoroughly Modern Millie» og «42nd Street». Sistnevnte er en Broadway-musikal om - nettopp - en Broadway-musikal.

Hvem trenger teateret i tider som disse? spurte The New York Times nylig. Mens krigstrusselen teller seg ned og terrorberedskapen med gassmaske, plastfolie og glassfibertape ligger en centimeter under overflaten, tilbyr de sentrale teatrene gammel, velprøvd moro.

- Filmen og TV synes å ha fått et tak på tidas påtrengende utfordringer, mens teateret - i hvert fall Broadway-delen av det - synes helt å ha hengitt seg til enkel, glamorøs showbusiness, svarer dramatikeren Arthur Miller på spørsmålet. Mannen som skrev og satte opp noen av det forrige århundrets største teaterstykker, som «Smeltedigelen» og «En handelsreisendes død», på Broadway, sier det slik:

- Kanskje er det bare en gammel manns dumhet, men jeg stiller meg undrende til om Broadway har noen relevans til livet i denne verden i dag.

Slik har det alltid vært, innvender teaterkjennere. Broadway setter opp de publikumssikre showene, mens Off- og Off-Off-Broadway tar seg av samfunnsorientert og eksperimentell dramatikk.

- Nei, sier Arthur Miller. Det florerte aldri store mengder bitende samfunnskritikk på Broadway, men noe var det, en liten, stadig strøm.

- Jeg kan ikke huske sist de trangsynte, de fordomsfulle, de dumme og de reaksjonære kunne ha blitt utfordret av noe som helst på en Broadway-scene, sier han.

Musikalen er for mange turister en del av New York-opplevelsen, da spiller relevansen liten rolle. Om det er katter eller løver, i «Cats» eller «Løvenes konge», er ett fett. Men om newyorkere vil bruke teateret i sine hardt prøvede liv, da må de lete andre steder enn på Broadway.