VÅRHERRES FISKEHJELL: Det var Ronald Rindestu, tidligere fylkesordfører i Troms, som første gang kalte Ishavskatedralen «Vårherres Fiskehjell». Foto: Jørn S. Eriksen, Visit Tromsø
VÅRHERRES FISKEHJELL: Det var Ronald Rindestu, tidligere fylkesordfører i Troms, som første gang kalte Ishavskatedralen «Vårherres Fiskehjell». Foto: Jørn S. Eriksen, Visit TromsøVis mer

Ishavets katedral

Den er blitt sammenlignet med et naust, en isbre og en fiskehjell. Ishavskatedralen er et nordnorsk symbol.

NORSK ARKITEKTUR: Jan Carlsen kaller den «et stedsforankret landemerke» og «Tromsøs stolthet».

Kristin Jarmund mener den er «arkitektur som assosiativ billedkunst».

«Et ikon for Tromsø og landsdelen», sier Ola Roald.  

ISHAVSKATEDRALEN er for særegen til nøye seg med navnet «Tromsdalen Kirke».

- Det finnes noen få moderne bygg i verden som er så karakteristiske som dette. Man husker dem, man forbinder dem med byen de hører til i, og de blir symboler i like stor grad som de er bygninger. Ishavskatedralen er så klar og enkel i formen at den blir et ikon, sier Einar Hagem.

- Ishavskatedralen er Jan Inge Hovigs mesterverk. Dette er en bygning som viser at modernismen når den utøves på sitt mest kraftfull overskrider motsetningene mellom det gjenkjennelige og det fremmede, mellom det som gir assosiasjoner til tradisjoner og det som gir assosiasjoner til framtiden, sier Erling Dokk Holm.

- Bygget endrer karakter med årstid, vær og tid på døgnet. De skinnende hvite rammene gir kirken sitt preg i solskinn, mens vindusspaltene mellom de forskutte rammene bidrar til at bygget skifter karakter når kirken er innvendig opplyst på mørke kvelder, sier Hanne Bauck.

FUNKSJON OG FORM går sammen i en helhet i Ishavskatedralen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tak og vegger er en og samme konstruksjon: En spiss, trekantformet langkirke med ujevn takhøyde, som vifteformer som er satt sammen.

- Dette er en bygning der de estetiske elementene nær sagt alle har en konstruksjonsmessig motivasjon. Selv korset i gavlen har en konstruktiv funksjon, sier Erling Dokk Holm.

- Formelen konstruksjon = form, er utvilsomt gyldig i dette tilfellet, sier Jan Carlsen.

- Konstruksjonen og det arkitektoniske uttrykket smelter sammen i en høyere enhet. Det kan ikke skilles, sier Kristin Jarmund.

- Svært enkle virkemidler er tatt i bruk. De gjentatte høyreiste trianglene satt sammen i en forskjøvet takt, gir kirkerommet sitt særpreg, sier Hanne Bauck.

- Formen er enkel, lett å huske og kan gi assosiasjoner til det nordnorske landskapet, sier Ola Roald.  

VESTVEGGEN er i gjennomsiktig glass, med et kors i betong. Victor Sparres glassmosaikk fyller østveggen.

Mosaikken ble satt inn mot arkitekt Hovigs vilje: Han ville ha blankt glass i begge vegger, slik at folk skulle kunne se tvers gjennom kirken.

- I det vakre kirkerommet siles lyset gjennom glasskunsten og slissene i betongkonstruksjonen. Dette dramatiseres ytterligere gjennom de store variasjonene i det nordnorske lyset, sier Ola Roald.

- Silhuetten består av 11 trekantkonstruksjoner i betong i en organisk rytme. Mellom konstruksjonene slippes lyset inn. Den bølgende takformen skaper en kompleksitet som på mesterlig vis er holdt i sjakk slik at kirkerommet fremtrer som et harmonisk og sakralt hele, beskriver Marianne Borge.

Innvendig er virkemidlene sparsomme. Store prismelysekroner. Et stort kirkeorgel. En prekestol og en alterring. Kirkebenker bygd i eik.

MED BELIGGENHET like ved Tromsøbrua er Ishavskatedralen synlig fra store deler av Tromsø by. Einar Hagem mener bygget skaper byplanmessig sammenheng over sundet.

- Man kan se det når man beveger seg forskjellige steder i byen og i landskapet, slik som svært mange kirkebygg tradisjonelt ble plassert - lett synlig i landskapet, sier Ola Roald.

GLASSMOSAIKK: Victor Sparres glassmosaikk ble satt inn i 1972, sju år etter at resten av kirken sto ferdig. Det skjedde mot Hovigs vilje: Han ville ha blankt glass slik at man kunne se rett gjennom kirken. Foto: Bård Løken, Visit Tromsø
GLASSMOSAIKK: Victor Sparres glassmosaikk ble satt inn i 1972, sju år etter at resten av kirken sto ferdig. Det skjedde mot Hovigs vilje: Han ville ha blankt glass slik at man kunne se rett gjennom kirken. Foto: Bård Løken, Visit Tromsø Vis mer

- Bygningen tar plass i landskapet, den underordner seg ikke omgivelsene, men påfører dem en kvalitet de manglet, sier Erling Dokk Holm.

- Ishavskatedralen bør sees i sammenheng med landskapet og broen. Den svungne linjen på broen med kirkebygget i fonden og Tromsdalstinden som bakgrunn. Helheten sett fra byen gir et fantastisk skue, sier Hanne Bauck.  

MEN NOEN VIL SI at Ishavskatedralen tar seg best ut på avstand.

Kirken måtte restaureres i 2008 og 2009. Glassveggen mot vest og glasset mellom takskivene ble byttet ut.

Taket ble også isolert og fikk nye lysarmaturer satt inn. Kirken ble malt innvendig og nye gulvbelegg ble lagt i menighetssal og kjeller.

- Da Ishavskatedralen ble bygd var den et ikonbygg, som Operaen er i dag. Formen gjør at den fortjener oppmerksomhet. Men det har ikke vært et holdbart bygg. Den forfaller fryktelig fort, sier Finn Sandmæl.