Iskaldt rundt kalkunen

Gudene vet hvor mange Thanksgiving-kalkuner vi har sett amerikanske familier jafse i seg på film. Her er en til. Lite lun hygge, riktignok. Derimot mye veltilberedt desperasjon i Ang Lees film med Kevin Kline og Sigourney Weaver.

Tidligere har vi sett taiwaneseren Ang Lee gjenskape Jane Austens tidlige 1800-tall i «Fornuft og følelser» som var han en ektefødt brite, korrekt ned til den minste blonde. Like imponerende går han her inn i en bestemt del av amerikansk 1970-tallskultur og spidder den med blikket. Visuelt er hans oppgjør med den øvre middelklassens utøvelse av den seksuelle revolusjonen, dens sørgelige emosjonelle tilkortkommenhet, helt uten lyte. Alt fra de skrekkeligste skjortekrager til radikale pocketbøker er perfekt på plass.

Klinisk knulling

Ikke like perfekt i familien Hood, hvor far Ben (Kline) bedriver klinisk knulling av nabokona Janey (Weaver), mens hans kone Elena (Joan Allen) leser åndelige bøker, prøver å beholde maska og blir forsøkt sjekket opp av en langhåret prest - et syn for alle som husker tiåret. Pubertetsdatteren Wendy (Christina Ricci) leker nye leker med naboguttene, og sønnen prøver å bli seg selv.

Her bedrives konebytting, livskamp, forsøk med stoff og sengehopping i alle aldersgrupper - uten at noen greier å snakke med hverandre. Følelseskulden er like påtakelig som tittelens isstorm, den som får alt til å kulminere i et nødvendig oppgjør.

Underfundig

Alt sammen er godt sett og ispedd underfundig humor. Som seer inntar man betrakterens rolle heller enn å leve med personene, kanskje fordi analysen av 60- og 70-åras nyvunne frihet og dens mangslungne konsekvenser ikke lenger er spesielt oppsiktsvekkende - heller ikke Ang Lees glimtvise sammenstilling av kaoset i familien med kaoset i Nixons USA.

Når det er sagt byr «The Ice Storm» på intelligens og sterke skuespillere. Men Klines omgang med kalkunkniven er litt fomlete.