Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

IT-giganter slåss om nettmusikk

Globale storkonsern som Microsoft, IBM, Sony og AT&T kaster seg nå ut i konkurransen om det eksplosivt voksende markedet for musikk på internett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MP3-piratene har lenge danset fritt og vilt på musikknettet, til platebransjens stigende fortvilelse. Ny teknologi som nå lanseres, både programvare og spillere, sikter på å gjøre slutt på dette.

Det skal ikke bli lett, så lenge MP3 - en programvare som gjør det mulig å kopiere og komprimere digitaliserte musikkfiler, sende dem over internett og spille dem av på PC-er eller egne MP3-spillere - har spredt seg verden over i rasende fart.

55 millioner brukere

IBM lanserte mandag sine planer om å skape en universell standard for nettmusikk, som skal være sikret mot piratkopiering. IBM samarbeider med programvareselskapet RealPlayer, som hevder å ha 55 millioner registrerte brukere av sitt nedlasting- og avspillingsprogram.

Dagen etter kom Microsoft på banen med sin egen standard, MS Audio 4.0, som skal lanseres som et tillegg til Microsofts multimediaprogram som integreres sømløst i operativsystemet Windows. Flere verdenskjente artister var med på lanseringen.

Og så har man telegiganten AT&T, som ikke vil nøye seg med å transportere musikkfilene over sine telenett, men har lansert sin egen programvare, a2b, som også skal være piratsikker.

Walk-menn

Alt dette har satt fart i Sony, som ser sitt marked for CD-spillere og walkmen, for ikke å snakke om sitt plateselskap, truet. Sony vil lage en svart boks som kan kobles til digitale tv- eller radiomottakere for nedlasting av musikk med CD-kvalitet, samt en slags nett-walkman som skal overta når CD- og kasettspillerne blir avlegs.

Slike opptaker/spillere kom nye produsenter på markedet med allerede i fjor høst, og allerede nå lanseres forbedrede modeller med større lagringskapasitet - over halvannen times musikk av CD-kvalitet.

Sony, som er vant til å være teknologi-ledende, er alt kommet i bakleksen.

Platebransjen

Så her ligger alt til rette for en klassisk kamp om standarder i forbruker-elektronikk, slik vi har sett mange ganger før, fra videoens barndom.

Men det står mer på spill enn som så: Hele platebransjens fremtid - en industri med omsetning på over 300 milliarder kroner årlig.

Med den eksplosive veksten av MP3-kopiering ser bransjen sitt inntektsgrunnlag truet, og samarbeider derfor ivrig med alle aktører som utvikler piratsikker teknologi.

Musikkbransjen har tidligere tapt milliarder på piratkopiering av kasetter og CD-er, men har klart å holde seg lønnsom gjennom aggressiv markedsføring og drøye fortjenestemarginer.

Utfordringen fra MP3-piratene er potensielt langt farligere.

Sårbar

Platebransjen er idag ekstra sårbar fordi den baserer seg på en teknologi for lagring og distribusjon av musikk som snart er avlegs. Brenning av CD-plater, pakking i plast-etuier og distribusjon gjennom musikkbutikker er langt mer kostbart og rigid enn digital distribusjon over internett.

IT-gigantenes nye teknologi kan sikre musikkbransjen større inntekter også fra nettdistribusjon, men MP3 lar seg ikke utrydde så lett. Dersom man for eksempel legger en kodelås inn i CD-platene for å beskytte mot digital piratkopiering - noe som er fullt mulig - vil det innebære at de samme platene ikke kan brukes på dagens CD-spillere.

Og mens musikkbransjen klør seg i hodet og lurer på hvordan den skal sikre sine inntekter, jubler titusener av artister uten platekontrakt over MP3 og pøser sin egen musikk ut på nettet - gratis for fansen.

«Rock the Net!», lyder kampsangen fra MP3-piratene. Platebransjen må svare med noe bedre enn «The Way We Were».