Italiensk nidvise

Metafilm om kjærlighet til film og hat til Berlusconi

FILM: Italias avgåtte statsminister Silvio Berlusconi er historie nå. Det var han imidlertid ikke da Nanni Morettis film «Il Caimano» hadde premiere. Mange har spekulert rundt filmens betydning for at Berlusconi tapte valget for Romano Prodi i fjor. Moretti ble stemplet som både misunnelig og ondskapsfull av Berlusconis tilhengere foran valget.

Men «Il Caimano» er mye mer enn et nidportrett av mannen som trikset og styrte Italia i 12 år, mannen som sannsynligvis kom til makten takket være mafiakontakter og ubegrensede muligheter til mediemanipulering. Han eide som kjent tre TV-stasjoner.

Utdatert

I beste italienske filmtradisjon er «Il Caimano» også en kjærlighetserklæring til filmmediet, en metafilm om en nevrotisk filmprodusent. Han heter Bruno Bonomo (Silvio Orlando) og lager håpløst utdaterte filmer med titler som «Damepurk i stiletthæler». Etter ti år uten en eneste ferdigstilt film, er han i gang med storprosjektet «Columbus vender tilbake» som også ser ut til å gå i vasken. Kona er i ferd med å gå fra ham, banken truer med frata ham resten av lykken og filmbransjen er ikke lenger interessert i hans meritter.

Da dukker det opp en kvinne, en enslig mor og førstegangsregissør (Jasmine Trinca), med et manus kalt «Il Caimano» som hun vil ha realisert. Det tar en stund før Bruno oppdager at filmprosjektet egentlig er en sterkt kritisk satire over Berlusconi.

Film i film

Slik blir altså «Il Caimano» en film i filmen. Berlusconi spilles av en rekke forskjellige skuespillere underveis med mer og mindre portrettlikhet. Her er også autentiske TV-klipp av «The real thing» mens han holder en av sine mest hårreisende taler der han fornærmer tyske politikere på det mest taktløse.

Nanni Moretti har vært en uttalt Berlusconi-kritiker, like siden Berlusconi kom til makten i 1994. Hvorvidt «Il Caimano» har bidratt til den høyreorienterte populistens fall kan diskuteres. Sett utenfra Italia virker filmen maktkritisk nok, men ikke som et effektivt politisk våpen egnet til å avsløre Berlusconis tvilsomme dobbeltroller. Muligens har Nanni Moretti rotet seg bort i forsøket på å flette sammen de forskjellige lagene i historien. Brunos personlige krise som ektemann og far glir ikke uten videre sømløst sammen med Brunos film om Berlusconi. Men borte er han, uansett.