iTunes avviser katastrofesalg

Men nekter å oppgi konkrete tall selv.

(Dagbladet.no): I går gjenga Dagbladet.no en undersøkelse som viste at det digitale musikkmarkedet slett ikke opplevde den veksten mange i bransjen hadde forventet. Omsetningen hos iTunes Store hadde blant annet falt med 65 prosent siden januar, ifølge Forrester Research.

Dette blir nå avvist av Apple, skriver BBC.

Også forskeren som sto bak undersøkelsen har fått kalde føtter.

Bransjefolket tviler

Ifølge BBC uttaler Apple at tallene Forrester Research oppgir «ikke er korrekte», uten å ville gå i detaljer om hvor mange sanger de faktisk har solgt i år.

iTunes Store er verdens største forhandler av digital musikk, og om forskningsresultatene er korrekte vil det skape bekymring hos en musikkbransje som er nødt til å finne alternative inntektskilder som følge av det dramatiske fallet i platesalget.

- Bare Apple vet hvor mye de tjener når en kunde kjøper to sanger for 16 kroner på et kredittkort. Men når man regner med avgift, driftskostnader og betaling til plateselskap og artist, er det ikke store marginen igjen, skrev Forrester i sin rapport.

Norske bransjefolk uttalte til Dagbladet.no i går at analysen stemmer dårlig overens med deres inntrykk.

INGEN KATASTROFE: Steve Jobs (i midten) kan smile uansett, for han tjener penger på salget av iPods. For artister som U2 er imidlertid ikke salget via iTunes særlig god butikk, mener forsker Josh Bernoff. Foto: SCANPIX/REUTERS
INGEN KATASTROFE: Steve Jobs (i midten) kan smile uansett, for han tjener penger på salget av iPods. For artister som U2 er imidlertid ikke salget via iTunes særlig god butikk, mener forsker Josh Bernoff. Foto: SCANPIX/REUTERS Vis mer

Avviser kollaps

Nå hevder forsker Josh Bernoff at han ble misforstått, og at det ikke er grunnlag for å skrive at det digitale musikkmarkedet opplever noen «kollaps».

I et innlegg på sin blogg er han oppgitt over at media har hengt seg opp i den angivelige svikten i salget.

- Med det antallet transaksjoner vi faktisk så, er det rett og slett ikke mulig å snakke om noen kollaps, skriver Bernoff.

Riktignok ser man at salget ikke øker lenger, som det har gjort de siste årene. Men Apple er slett ikke i trøbbel - de lever godt på salget av iPods. Musikkbransjen har imidlertid grunn til å være bekymret, siden inntektene fra det digitale musikksalget ikke er i nærheten av å kompensere for det sviktende cd-salget.

Bernoff beklager den negative publisiteten forskningsresultatene har gitt iTunes, men mener Apple også kan skylde seg selv:

- Kanskje det er på tide at Apple blir litt mer åpne om sine strategier og tall. Når de virkelige dårlige nyhetene kommer - og det er uunngåelig, siden alle selskaper gjør feil iblant - ville en slik åpenhet lønne seg.