J-Lo og Gere litt i utakt

Nokså lite origial «remake» av japansk dansefilm.

Les alle Filmanmeldelsene

FILM: Det er ikke spektakulære dansescener i «Skal vi danse?». Filmen er en romantisk komedie av mest tradisjonelle Hollywood-merke, søt og godlynt, men ganske uten den lille originale vrien som hever den over dusinvaren.

Så er da Peter Chelsoms film heller ikke original, men en amerikansk «remake» av en japansk film fra 1996. Slik resirkulering har en slem tendens til å utvanne produktet.

Men her er det tilført et stjernelag av hete navn: Richard Gere som middelaldrende advokat som ønsker seg en piff på tilværelsen og oppsøker Miss Mitzys danseskole. Jennifer Lopez som sexy danselærer. Susan Sarandon som advokatens kone som tror hun blir bedratt når mannen i hemmelighet lærer seg salsa og andre fyrrige, men akk så ærbare, kroppsbevegelser. Dansen er som «et loddrett uttrykk for et vannrett ønske», forklarer J-Lo et sted i filmen og stort mer forførende makter hun ikke å bli. Vakker, men kald og stiv, er en kort oppsummering av den berømte artistens skuespillerprestasjoner også i dette tilfellet.

Det mest forsonende med filmen er at John (Gere) blir bitt av dansebasillen selv om han ikke har draget på Paulina (Lopez), dermed kan fokuset rettes mot en del mer komiske og severdige danseelever og deres ulike motiver for å opptre i lakksko eller tyllskjørt. Slik blir det en del fargerike scener à la «Strictly Ballroom», men dessverre bare bleke kopier.

DANS: Loddrett uttrykk for et vannrett ønske.