Da Donald Trump vant presidentvalget i USA, hevdet firmaet Cambridge Analytics at de hadde noe med det å gjøre. Ved å analysere personlighet ved hjelp av algoritmer, kunne de skreddersy informasjonsstrømmen slik at leserne fikk de nyhetene de ville ha. I denne artikkelen forklarer jeg hvordan de fikk det til og om dette er noe vi bør være redde for.
Det begynner å bli ei stund siden jeg hørte Michael Kosinski ved Cambridge Analytics fortelle om arbeidet med å utvikle algoritmer for å bestemme Facebook-brukeres personlighet basert på likes. Jeg så dengang at dette ville bli ei interessant utfordring for selgere av personlighetstester ved ansettelser. Fra et personvernsynspunkt kunne man argumentere for at Facebooks algoritme neppe vil kjenne deg bedre enn det vennene og kollegene dine gjør. Jeg prøvde den på Facebook-profilen min samme året, samt noen år seinere. Første gang traff den dårlig. Neste gang traff den svært godt.
Så kom nyheten om at Facebook skreddersyr feeden etter personlighet – og det antagelig med mindre avanserte algoritmer enn dem Kosinski snakket om. Trenger vi være redde?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger