DEBATT

Ja, det er grunn til å være redd

Ved hjelp av algoritmene kan vi finne ut ting om deg som du ikke vet selv. Hva slags ukjent mat du sannsynligvis vil like. Hva slags ukjent litteratur du sannsynligvis vil like. Evne til stressmestring. Hvilke politiske sympatier du vil kunne overtales til å støtte.

AVSLØRENDE «LIKES»: I 2013 viste en forskningsrapport at «Likes» på Facebook avslører mer om en bruker enn man skulle tro. Mønstre i hva man liker ga overraskende nøyaktige prediksjoner av personens kjønn, rase alder og IQ. De matematiske modellene klarte med 88 prosent nøyaktighet å skille menn fra kvinner, og med 95 prosent nøyaktighet å skulle afroamerikanere fra hvite kun ved å analysere likes. Foto: AFP PHOTO / Karen BLEIER / NTB SCanpix
AVSLØRENDE «LIKES»: I 2013 viste en forskningsrapport at «Likes» på Facebook avslører mer om en bruker enn man skulle tro. Mønstre i hva man liker ga overraskende nøyaktige prediksjoner av personens kjønn, rase alder og IQ. De matematiske modellene klarte med 88 prosent nøyaktighet å skille menn fra kvinner, og med 95 prosent nøyaktighet å skulle afroamerikanere fra hvite kun ved å analysere likes. Foto: AFP PHOTO / Karen BLEIER / NTB SCanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Da Donald Trump vant presidentvalget i USA, hevdet firmaet Cambridge Analytics at de hadde noe med det å gjøre. Ved å analysere personlighet ved hjelp av algoritmer, kunne de skreddersy informasjonsstrømmen slik at leserne fikk de nyhetene de ville ha. I denne artikkelen forklarer jeg hvordan de fikk det til og om dette er noe vi bør være redde for.

Det begynner å bli ei stund siden jeg hørte Michael Kosinski ved Cambridge Analytics fortelle om arbeidet med å utvikle algoritmer for å bestemme Facebook-brukeres personlighet basert på likes. Jeg så dengang at dette ville bli ei interessant utfordring for selgere av personlighetstester ved ansettelser. Fra et personvernsynspunkt kunne man argumentere for at Facebooks algoritme neppe vil kjenne deg bedre enn det vennene og kollegene dine gjør. Jeg prøvde den på Facebook-profilen min samme året, samt noen år seinere. Første gang traff den dårlig. Neste gang traff den svært godt.

Så kom nyheten om at Facebook skreddersyr feeden etter personlighet – og det antagelig med mindre avanserte algoritmer enn dem Kosinski snakket om. Trenger vi være redde?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer