Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ja-ha?

Har Kanye West dårlig konsertselvtillit?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KONSERT: (ROSKILDE/Dagbladet): Siden han slapp storsuksessen The College Dropout i 2004, har Kanye West fått rykte på seg som en av de mest arrogante mennene i musikkindustrien.

Mannen legger ingenting i mellom: hans sampleorienterte rap-produksjoner er Guds gave til hiphopen. Ikke rart han lot seg avbilde med Jesu\' tornekrone på coveret av Rolling Stone for et par måneder siden. Det skulle bare mangle.

Ikke bra nok

Men denne selvtilliten var underlig fraværende på Roskilde-scenen i går.

På tross av at han hadde strykere, korister og DJ-verdensmester A-Trak i ryggen.

Det virket rett og slett som om han trodde at hans eget låtmateriale - som han jo har skrytt av i utallige intervjuer - ikke var bra nok for hovedscenen på Roskilde.

Vaklet

Det var det heller ikke i begynnelsen. På tross av at han åpnet med den melodramatiske superhiten «Diamonds from Sierra Leone».

SPILTE A-HA: Det virket som om Kanye West ikke trodde nok på sitt eget låtmateriale, skriver Dagbladets anmelder Sigrid Hvidsten.
SPILTE A-HA: Det virket som om Kanye West ikke trodde nok på sitt eget låtmateriale, skriver Dagbladets anmelder Sigrid Hvidsten. Vis mer

Kanye var ulastelig antrukket i hvit skjorte og khaki-bukser, men så forvirret ut på den store scenen. Han vaklet også litt i rappen, og lot koristene stå for store deler av showet.

Eurythmics

Så, plutselig, slo A-Trak over i Eurythmics «Sweet Dreams (Are Made Of This)».

Publikum jublet nesten mer enn det de hadde gjort da Kanye gikk på scenen, og dermed lå premissene klare for resten av konserten: nemlig å lage mest mulig show med andre folks hits.

Riktignok gikk Kanye også gjennom sin egen produksjonskatalog. Han spilte snutter av Talib Kwelis «Get By», Twistas «Slow Jamz» og selvfølgelig Jay-Zs «Izzo (HOVA)». Greit nok. Men hvorfor spilte han også Gnarls Barkleys «Crazy» og The Beatles «Eleanor Rigby»?

a-ha!

For ikke å snakke om a-has «Take on Me»! Ifølge Kanye er det en av hans favorittlåter gjennom tidene, og publikum gikk også totalt av hengslene.

Det bare å spekulere i hvordan stemningen kommer til å bli i Bendiksbukta når Kanye spiller der på onsdag.

Men er det greit at en artist bare setter på en plate og går av scenen? Er det greit at han bruker andres låter for å kompensere for manglende hitskatalog når han er en av festivalens hovedattraksjoner? Og er det greit at det var mer fritidsklubbshow enn konsert?

Pinlig?

For det var ingen tvil om at det etterhvert tok seg opp til å bli et heidundranes show. Kanye West ble sikrere på scenen, rappen fløt bedre, og overgangen fra «Take on Me» til «Through the wire» var helt strålende.

På ekstranummeret «Touch the sky» sydet feststemninegn også blant publikum.

Men er det ikke egentlig litt pinlig å holde konsert når publikum jubler mer for andres låter enn dine egne?