DEBATT

Debatt: Delingsøkonomi

Ja til mer regulering – men etter Uber-modellen?

Kanskje vi skal regulere dagens taxinæring etter Ubers forretningsmodell, ikke omvendt?

UBER-ÅPNING: Regjeringens delingsøkonomiutvalg, som la fram sin rapport mandag, foreslår blant annet å fjerne løyveplikten i drosjenæringen. Det betyr at app-baserte Uber kan bli en legitim operatør i på det norske markedet.  Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
UBER-ÅPNING: Regjeringens delingsøkonomiutvalg, som la fram sin rapport mandag, foreslår blant annet å fjerne løyveplikten i drosjenæringen. Det betyr at app-baserte Uber kan bli en legitim operatør i på det norske markedet.  Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Jeg kjører omtrent like ofte med Oslo Taxi eller Norgestaxi som jeg tar Uber. Men fordi erfaringene med taxiene i Oslo strekker seg mer enn tjuefem år tilbake i tid, så gir det dem noen fordeler, men også en del ulemper.

Erfaringene fra å være ung jente alene i taxi midt på natten var ikke alltid like positive. Jeg husker halvtimes lange telefonkøer før det ble konkurranse mellom sentralene på slutten av 90-tallet.

Fordi jeg har tatt taxi så mye, er erfaringene flere – og selvsagt også de dårlige. Og fremdeles får jeg sjåfører med id-kortet sitt snudd så jeg ikke kan se hvem sjåføren egentlig er, eller burde ha vært, som har problemer med å finne fram til steder som burde være landemerker i Oslo.

Selv om jeg da ber om kvittering for å melde fra til sentralen, ender det opp med at jeg ikke gidder.

Hva gagner det meg å bruke timer jeg kunne brukt på produktivt arbeid til å fylle ut klageskjema eller stå i telefonkø for å ringe sentralen?

Samtidig vet jeg at næringa de siste ti årene har gjort en fantastisk innsats for å redusere svart arbeid, taksameterjuks og sjåfører som kjører på andres kjørekort. Seinest i fjor sto 32 sjåfører tiltalt i Oslo for å ha kjørt med falske kjøresedler. Det var ett av taxiselskapene som selv ba om storkontroll for å få ryddet opp. Det skal de har ros for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer