Ja til skidager!

Skolen gjør en viktig jobb når de bidrar til at barn får teste ulike aktiviteter.

Meninger

Ikke alle går på ski. Det har Arve Hjelseth rett i. Skal vi da slutte med skidager? Ikke alle driver med fotball, naturfageksperimenter eller sang på fritida heller. Betyr det at vi bør droppe disse aktivitetene også? Hva med svømmeundervisningen, som Hjelseth påpeker at er livsviktig? Ikke alle svømmer på fritida, og noen liker ikke å være i vann i det hele tatt. Er det da riktig at alle skal ha svømmeundervisning, også dem som vil holde seg langt unna både strand og basseng?

Heldigvis er det verken opp til Hjelseth eller meg å avgjøre dette. Skolen har en læreplan å følge. Her er det bestemt hva «alle» skal lære om, og delta i av ulike aktiviteter. Her står bl.a. både svømmeopplæring og skiaktiviteter oppført. Derimot står det ingen steder at enkelte aktiviteter er viktigere enn andre.

I tillegg til skidag har noen skoler idrettsdag, fagdager, kulturelle dager og andre ekskursjoner. At barn får prøve noe nytt, og til og med noe de kanskje ikke har prøvd, er ikke nødvendigvis negativt. Skolen gjør en viktig jobb når de bidrar til at barn får teste ulike aktiviteter, både kjente og ukjente. Slik får de også mulighet til å tøye egne grenser, og utvikle seg videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjelseths innlegg trekker fram to utfordringer skolen, etter min mening, står ovenfor; Den første er at «alle» vet hva som er best for den norske skolen. «Det jeg synes er viktig skal skolen gjøre mer av, og det jeg ikke synes er viktig skal skolen gjøre mindre av». Her er det dessverre vanskelig å imøtekomme alle ønsker og behov. Den andre utfordringen gjenspeiles i deler av dagens barneoppdragelse. Alt må være gøy hele tiden, og det barnet ikke vil, skal barnet få slippe. Barn må skånes fra alle former for kjedsomhet og mulige ukomfortable situasjoner. Fører dette til den utviklingen vi ønsker?

Skolen ønsker ikke at barn skal grue seg til, eller kjede seg, på skidager. Derfor forsøker vi å tilrettelegge, så alle skal få en fin dag. For noen er det å gå på ski det beste med dagen. For andre er det å kose seg med varmt drikke, lage seg en «boso» eller å få ake litt. Og for noen er det beste å komme inn igjen. Det skal vi ikke legge skjul på. Jeg håper og tror likevel at de fleste vil klare å finne én positiv ting med dagen. Selv om de ikke har drevet med favorittaktiviteten sin.

Skolen forventer ikke at det skal kjøpes nytt utstyr til skidager, men samtidig er det ikke alle som kan låne av andre. Min skole er heldig i den sammenheng. Vi har foreldre som lar oss «arve» utstyr, når det blir for lite til egne barn. I tillegg har vi et FAU, som går til innkjøp av nytt og supplerende utstyr. På denne måten sikrer vi at alle barn kan delta i aktivitet - også når de ikke har, eller kan, låne utstyr.

For det er skolens jobb å sørge for at barn får delta i varierte lek- og aktivitetsformer - både aktiviteter de liker og aktiviteter de ikke liker. Begge deler kan likevel gi mestringsfølelse. Vi kan ikke bytte ut en skidag med en akedag fordi noen synes aking er mest gøy. Men, vi kan tilpasse og tilrettelegge dagen, slik at alle får gjøre litt av det de liker.