Ja, vi elsker Notodden

NOTODDEN: Årets bluesfestival på Notodden har vært en økonomisk og kunstnerisk suksess, men det er fortsatt utfordringer. Ungdommene synes det er morsommere å male grafitti enn å gå på konsert.

Skribleriene på betongveggen bak scenen i Myrens Dam, der Anson Funderburgh og Sam Myers rundet av festivalen sammen med Kåre Virud i går, har garantert ikke passert kvalitetskontrollen. Notodden Blues Festival setter sin ære i å tilby publikum det beste innenfor det utvidede bluesbegrepet, og årets bluesfest vil gå over i historien som en av de aller beste.

Men de illustrerer på en måte festivalens største utfordring.

  • Den virker fortsatt som en magnet på godt voksne menn og kvinner, og årets fest er kanskje den best besøkte noensinne. 20000 solgte billetter er mer enn budsjettert. I tillegg sydet det av liv i sentrum, og i finværet på lørdagskvelden var gågata nesten uframkommelig.

Utfordringen framover blir derfor å lokke ungdommene vekk fra gata og inn på klubbene. For gikk man inn i fjellhallen noen meter unna, fikk man nesten stå i fred. For andre år på rad har Notodden Blues Festival rigget ungdomsscenen Hydrobeat nesten til ingen nytte. 200 solgte billetter hver kveld i en klubb som har plass til tusen, er en gedigen skuffelse. Da vi fredag var innom for å høre det spennende «blues møter hip hop»-prosjektet til Ronnie Jacobsen og rapperen Salvador var det nesten tomt i salen, mens Vidar Busk samlet noen flere seinere på kvelden. Dagen etter kokte det nesten over for de 2500 publikummerne _ de fleste godt voksne _ som hørte Busk på en utsolgt bryggekonsert. På kvelden rappet Tommy Tee, Diaz, Warlocks m/flere igjen for noen få ungdommer på Hydrobeat.

- Det er det eneste arrangementet som ikke står til forventningene, sier debuterende festivalleder Jan Erik Søhol, som ellers er storfornøyd med årets festival.

Det er politiet også, som begrenset seg til å innlosjere 18 personer i drukkenskapsarresten. Dere skal vite at det var mange som prøvde så godt de kunne å få tak over hodet akkurat der.

  • Musikalsk har festivalen vært en stor opptur, og til og med de største navnene har innfridd. Trolig skyldes det, paradoksalt nok, at den i år ikke har hatt noen blaserte verdensstjerner på plakaten, men isteden har satset på bredde, kvalitet og en norsk profil. Årets publikumsvinner ble som ventet Shemekia Copeland, mens de blankeste øynene ble observert utenfor Tapperiet, der halvt legendariske Al Kooper to kvelder holdt hoff bak sitt mektige orgel.
  • Den nye festivallederens visjon er - som forgjengerens - å tilby Europas største og beste bluesopplevelse, og han håper å nå målet allerede neste år.

4. august 2002 faller dommen. Da er den 15. bluesfestivalen på Notodden over.

SKRIFTEN PÅ VEGGEN: Sam Myers (til høyre) og Anson Funderburgh spilte i går i Myrens Dam, der noen har moret seg med å dekorere betongveggene med en liten hilsen til bluesfolket. Den største utfordringen for Notodden Blues Festival blir å lokke til seg ungdommene.