- Ja, vi elsker Tore!

OSLO/TRONDHEIM (Dagbladet): Ingen slår Tore Strømøy. Trønderen er den ubestridte tv-kongen på lørdagskveldene. Over dobbelt så mange foretrakk «Ja, vi elsker...» på NRK1 framfor premieren på TV2s millionsatsning «Hotel Cæsar».


LØRDAGSKEISER: Tore danket ut TV 2s nye dagsåpe Hotel Cæsar på premieredagen, lørdag.

I går kveld feiret han høstens seer-rekord med kveldstur i marka med sine største fans, førsteklassingene på Steindal skole.

- Takk for det, sier Strømøy nøkternt når vi utnevner ham til høstens tv-konge.
- Men jeg hadde hjelp av kongen av Lerkendal og resten av Rosenborg. Artig å ødelegge for TV2. Som gammel idrettsutøver liker jeg konkurranse, sier gårsdagens helt på Tyholt. Distriktssjef Odd Ustad kvitterte med ekte romkake.

- NRK kjem no. Vi e' ganske god', sjø, humrer Strømøy.

På sporet

Tore er på sporet av den helt store rekorden, etter noen labre uker for høstens nysatsning på NRK1. Også det første programmet, med Bjørn Dæhlie, ble slått av lørdagens møte med de trønderske fotballheltene.

Med 997380 seere hadde «Ja, vi elsker...» en markedsandel på 64 prosent, mens TV2 på samme tid hadde en andel på 23 prosent. Bestenoteringen for «Tore på sporet» var vel 1,1 millioner seere, og Tore hadde aldri drømt om at «Ja, vi elsker...» skulle nærme seg de tallene.

- Til og med jeg så Molde- Rosenborg istedenfor å se meg selv, innrømmer Tore. Men da Norge spilte EM-kvalifisering mot Slovenia var han trofast.
- Vi var nede i ca 670000 seere forrige gang, men landskampen på TV2 hadde bare 99000 flere seere. Så vi er kjempefornøyd.

Rømte fra TV2

419000 valgte å sjekke inn hos Toralv Maurstad & co. på «Hotel Cæsar», men 64000 av dem rømte ut igjen etter den første halvtimen for å se Strømøys familieunderholdning hos konkurrenten.

- Jeg synes det er et sunnhetstegn at folk vil se på underholdning framfor såpeserier, sier Strømøy. Men han var advart på forhånd:

- De sa jeg ikke måtte bli lei meg om tallene ville gå ned på grunn av premieren på «Hotel Cæsar». Og så skjer det motsatte. Og det neste, med Trine Hattestad, blir et kjempeprogram. D.D.E. kommer også. Vi er inne i en stim nå, sier Tore Strøm-øy før han kaster seg ut i dagens viktigste oppdrag. Han skal kjøpe lommelykter. Familiens yngste, Sandra (5), skal sammen med søsteren Mia (7) på klassetur i mørket i Estenstadmarka med rømmegrøt og spekemat attåt.

- De er mine største fans. Jeg får klem av hele klassen når jeg leverer Mia, sier lørdagskongen.

Dyr serie

«Hotel Cæsar» skal sendes på hverdager framover, men de to første episodene ble vist i beste sendetid på lørdagskvelden. Hver episode koster mellom 350000 og 400000 kroner å produsere, og det er mer enn det koster å lage én utgave av «Ja, vi elsker...».

Etter det Dagbladet erfarer er det i forkant brukt et par millioner kroner på ekstern reklame og produksjon av tv-reklame - i tillegg til verdien av den tida som er benyttet til egenreklame på TV2.

- Vi sa i forkant at vi ikke har regnet med de store seertallene de første ukene. Serien må innarbeides. Vi må nok et stykke inn i 1999 før den når et nivå den på sikt bør stabilisere seg på, sier TV2s informasjonssjef, Rune Indrøy.

- Hvor mange seere må dere ha før dere begynner å tjene penger?
- Det er et helt umulig regnestykke. Det spørs hvordan man regner, sier Indrøy.

Såpekrigen starter

I morgen får seerne en ny episode av «Hotel Cæsar». Da først starter den lenge omtalte såpekrigen. Også «Venner og fiender» er nå i siget etter en tung start. Torsdag satte TVNorges daglige såpeserie ny rekord med 141000 seere.
Det store spørsmålet er om seerne orker å se nesten sammenhengende tv-såpe fra kl 19.30 til kl 20.45 hver ukedag.