Øya2019

Jaaaaa!

Karpe klarte selvfølgelig å leve opp til de spinnville forventningene på Øya.

Live-published photos and videos via Shootitlive

KONSERT: Såpeboblene flommer ut fra scenen. Laserlysene glimter og blinker. En og en halv time inn i Karpes allerede legendariske Øya-konsert kjører de ut den glaboblende nylåta «Skittles». Jeg befinner meg oppi skrenten. Kikker tilfeldigvis litt til venstre. Der står det en politidame.

Den gule vesten lyser. Hun ser rimelig autoritær ut.

Og hun danser fletta av seg.

Men det lå an til å bli et lite helvete. Regnet hadde bøttet ned hele dagen. Folk sklidde rundt i Øya-gjørma. Karpes spesialbygde scene, som strakk seg ut i en kvadrat i publikum, badet i vann. Det så rett og slett litt farlig ut for det som uten tvil er Norges største rapgruppe akkurat nå. Eller, for å være ærlig, det som har vært Norges største band i ganske mange år nå.

Og det ble kjapt åpenbart hvorfor. Chirag og Magdi gjør ingenting halvveis. De var forberedt.

- Ingen gir mer faen, ingen er mer klare til å svette enn folk som allerede er gjennomvåte, ropte Magdi ut til det overfylte amfiet.

Han fikk selvfølgelig rett. Karpe vant ikke denne konserten. De kom på delt førsteplass med et publikum som også ga alt. Et publikum som antageligvis har vært på minst to Karpe-konserter før. Et publikum som vet hvordan de skal oppføre seg for å lage best mulig fest.

Allsang, anyone?

Da Chirag skulle synge «Spis din syvende sans» kom han for eksempel bare til åpningsordene «Visste du at» før publikum tok helt over.

Men Karpe gjør det ikke lett for seg selv. Med «Heisann Spektrum»-konsertene i 2017 la de lista høyt. Da Dagbladet anmeldte turnestarten i Bø tidligere i år, var det en litt skuffa anmeldelse. Kanskje Karpe rett og slett er best på enorme scener? For dette scenerigget var selvfølgelig spektakulært. Chirag og Magdi entret scenen via en enorm flytrapp. De hadde et band i to etasjer, de hadde levende bilder og grafikk i bakgrunnen. Grafikk med en 3D-effekt som virkelig kom til sin rett under «Lock n load», da Isah med englestemmen sto på toppen av flytrappa - og det så ut som om hundre pistoler var rettet mot hodet hans. Selvfølgelig var det også pyro. Og det hele endte med at Magdi på litt klønete vis forsøkte å klatre opp på et oppblåsbart fly og reise ut blant publikum.

Men Karpes hovedstyrke er selvfølgelig ikke at de bruker masse penger på sceneshowet. Karpes hovedstyrke er musikken de lager. Låtene, denne blandingen av fest og alvor, melankoli og raseri, de små språk-knekkene som gjør at tekstene limer seg fast. Sisteplata «SAS PLUS/SAS PUSSY» er et 29 minutter langt epos eller kunstprosjekt eller gudene veit hva, men publikum kunne alle tekstene okke som. Under Øya-konserten kom da også hitene på rekke og råd, som perlene i kjedet Chirag hadde rundt halsen.

Det er ikke noe vits å ramse dem opp. Med unntak av at Magdi nevnte dagens hendelser i Bærum før de spilte «en låt som dessverre har blitt mer og mer aktuell som tiden går», nemlig «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din».

Det er det som er magien med Karpe. Den samme som gårsdagens Robyn for øvrig også har: De får deg til å danse, men av og til er det med en gråtkvalt klump i halsen.

Men andre ganger er det pur party. Og jeg må innrømme at både politidama og jeg skrek «JAAAA!!» da vi kom helt på slutten, og Arif og Unge Ferrari entret scenen til åpningsrytmene av den spinnville «jeg bruker ikke kondom».

Min personlige favoritt.

Fy søren, tenkte jeg da, det blir jo ikke bedre enn dette.