Jacobsen=kassasuksess

John M. Jacobsen gratuleres av norske filmprodusenter: Hele 89000 nordmenn så «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa» i helga. Jacobsens film redder filmbransjen fra nok et bunnår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Det er akkurat dette vi trenger, sier Tom Remlov, Bente Erichsen og andre kolleger av Jacobsen - som møttes i produsentforeningens spillefilmutvalg like etter at gla'tallene tikket inn fra kinoer over hele landet i går.

Og det er nesten titaniske dimensjoner over åpningstallene for den nye norske tegnefilmen: Med nesten fire millioner billettkroner i kassa og 89000 besøkende etter tre kvelder, er den bare slått av «Titanic» i år.

- Jeg hadde en nøktern prognose på at den ville spille inn 2,3 millioner kroner den første helga. Og så blir det nesten fire millioner. Vi kunne ikke engang drømme om dette, sier John M. Jacobsen.

Hilser banken

Den ellers så ubevegelige filmprodusenten - som også har regien på «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa» - smiler nesten entusiastisk i skjegget. Hadde det vært hans stil, ville han ha hoppet i været av glede. Men slik er Jacobsen ikke, så han nøyer seg med følgende:

- Det er hyggelig å kunne hilse til banken og si at de får tilbake pengene sine.

Budsjettsprekk

For alternativet til suksess var økonomisk katastrofe for Jacobsen og hans selskap Filmkameratene. Produsenten måtte nemlig ta opp banklån for å få laget ferdig «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa» da budsjettet økte til 35 millioner kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer