Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Jakten på blikket

I snart 30 år har Steve McCurrys fotografier fengslet publikum. I dag er det verdenspremiere på den amerikanske fotografens utstilling "South Southeast" i Stenersenmuseet i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste har sett minst ett av amerikaneren Steve McCurrys (52) klassiske bilder. Han fikk Robert Capa Gold Medal for beste fotoreportasje fra utlandet i 1979, fra Afghanistan. Det var så vidt det ikke kostet ham livet.

Bildene hans har den egenskapen at de brenner seg fast på netthinna og rører tilskueren lenge etter at bildet er fordøyd og man har bladd videre.

- Et godt bilde skal gjøre noe med tilskueren, framkalle følelsesmessig respons. Det er det menneskelige element som tryller fram dette magiske. som søker etter noe teknisk, nytt og banebrytende. Det tar fokus fra innholdet og kanskje er det ikke noe innhold der, heller. Jeg sier bare: Kom igjen! Bare ta et ordentlig bilde!

60 av Steve McCurry bilder fra boka «South Southeast» okkuperer veggene i Stenersenmuseet, et mangfold av sterke inntrykk fra hans reiser i Sør-Asia.

- Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å tilbringe min tid her på jorda enn å bare vandre rundt over hele kloden og se. Vi skal jo ikke være her evig og jeg vil se alt før jeg sjekker ut. Er jeg heldig, har jeg 30 år til, og dem skal jeg bruke.

Søker fred og ro

Et hektisk liv, nærmest konstant på reisefot, i verdens urolige hjørner der farer mer er faste poster enn noe uventet, har gjort McCurry moden for noe helt annet. Hans neste langtidsprosjekt blir å utforske buddhistisk kultur, religion og væremåte.

- Ja, det er nok en reaksjon, at jeg søker det stikk motsatte av det jeg har levd med siden slutten av 70-tallet. Samtidig er jeg veldig fascinert av buddhismen, det ikke-voldelige, det fredfylte, det romslige og tolerante, seremonier, ritualer, meditasjon og bønn, sier McCurry.

- Buddhismen er så aksepterende, i motsetning til mange andre religioner, der man er opptatt av å forsvare ære, opptatt av at symboler og tro ikke skal krenkes. Jeg har møtt Dalai Lama flere ganger på tomannshånd og fotografert ham flere ganger. Jeg er ikke buddhist sjøl, men beundrer hans spesielle visdom, hans ærlige, jordnære, medfølende opplysthet. Han føler seg ikke opphøyet, men han er en religiøs leder som fortjener all respekt. Jeg har møtt så mange religiøse ledere i mitt arbeid, men Dalai Lama virkelig ruver, uten at han sjøl higer etter det.

McCurry nærer stor respekt for Dalai Lamas og det tibetanske folkets ikke-voldelige kamp.

- Jeg er veldig opprørt over en motstandskamp som fører med seg vilkårlig dreping og brutalitet overfor uskyldige sivile. Det er ikke den verden jeg vil leve i. Nå gleder jeg meg til å gå i gang med bokprosjektet om buddhistene. Våre dager på jorda er begrensede, nå vil jeg utforske en livsform som representerer noe fredelig og som løfter meg åndelig.

Bildene stammer i hovedsak fra de siste 20 åras reiser i Afghanistan, Pakistan, Kambodsja og India. Noen av dem har vært publisert i National Geographic, som har vært en av hans oppdragsgivere i 22 år.

- Denne utstillingen er som en dagbok, med episoder og mennesker jeg vil huske. Det er bilder som har en djupere mening for meg. Det er en poetisk titt på hva som fascinerer meg ved India, en forklaring på hva som fenger meg ved Sør-Asia. Utstillingen er svaret mitt, sier McCurry.

En annen planet

- I denne delen av verden er kontrastene sterke, nåtida og fortida er der parallelt. Fortida er så mye mer til stede enn i min del av verden. Der jeg vokste opp var ingen bygninger eldre enn 50 år, alle kledde seg likt, spiste, sa og gjorde de samme tingene. Mangfoldet var fraværende. Sør-Asia er noe helt annet. For meg er det å reise i denne regionen nesten som å bli sendt til en annen planet for å rapportere om hvordan de lever der. Jeg elsker å være en overrasket, forskrekket, begeistret og utfordret tilskuer. Det er fantastisk å få se og oppleve noe man aldri før har sett. Man tror man har sett alt, men så er det heldigvis ikke sant. Og jeg har mange vandringer å gjøre fortsatt, slutter Steve McCurry.

KLASSISK: Bildet av den afghanske flyktningjenta er tatt på 80-tallet. Det har prydet forsida på National Geographic flere ganger. - Hun hadde aldri blitt fotografert før, og det er et møte jeg aldri glemmer, sier Steve McCurry.
KLASSISKE BILDER: - Farger er ikke min hovedinteresse i fotografiet. Det er den menneskelige dimensjonen jeg fascineres av. Kroppsspråket og hvordan mennesker forholder seg til hverandre er viktigere enn farger, sier Steve McCurry. Bildene er tatt i Bombay (over) og Johdpur (nederst) i India og Bamiyan i Afghanistan.
Hele Norges coronakart