O'HORTEN: Besøkende på Hifimessen i Horten i helga lytter andektig til et par rundtstrålende høyttalere fra German Physiks. Foto: Knut Vadseth/Fidelity
O'HORTEN: Besøkende på Hifimessen i Horten i helga lytter andektig til et par rundtstrålende høyttalere fra German Physiks. Foto: Knut Vadseth/FidelityVis mer

Jakten på den perfekte lyden

Kraftig utbrudd av audiofilia nervosa i Horten i helgen.

HORTEN (Dagbladet): Det er på tide å stå fram: Jeg er audiofil.

JEG DYRKER dermed en hobby som fortoner seg dypt umoderne i vår tid. Audiofile jakter på en mest mulig naturtro gjengivelse av magien som oppsto da et stykke musikk ble innspilt.

Vi vil høre saksofonistens surklende pust gjennom munnstykket, kjenne basstromma sparke oss i brystet, se vokalisten stå der foran oss. Da holder det ikke med lavoppløst mp3 og billig elektronikk stappet inn i bokhylla.

I HELGA stuet den harde kjernen av audiofile i Norge seg sammen i et par kaserneliknende konferansehoteller i Horten, der landets største årlige hi-fi-messe avvikles. Her kan man høre det beste som er å få kjøpt av utstyr for musikkgjengivelse i private hjem, skjønt det må innrømmes at det var et stykke mellom de helt store musikkopplevelsene.

Trange hotellrom og bankettsaler med fem meters takhøyde gir ikke optimale akustiske vilkår for musikkgjengivelse.

MESSAS DYRESTE anlegg: En kombinasjon av amerikanske Rockports mektige Altair-høyttalere, elektronikk fra 700-serien til sveitsiske Soulution og kabler fra Kondo og norske Renaissance Audio.

Å løfte de gigantiske trekassene med Soulution-forsterkerne krevde fire mann, og de måtte fraktes i varebil i to vendinger fra Oslo. Altair-høyttalere ble fraktet i leietilhengere.

Prislappen? Å, drøye to millioner kroner.

Soulution er ifølge toneangivende anmeldere kommet svært nær det selskapets grunnlegger Cyrill Hammer overfor Dagbladet beskriver som en målsetting om å designe «elektronikk hvis signatur er at det ikke har noen signatur». Det innspilte signalet skal farges minst mulig på sitt sin vei fra avspillingskilde til høyttalere.

Det var neppe særlig mange av de besøkende på Hortenmessa som var i nærheten av å ha råd til å skaffe seg denne ekstreme nøytraliteten til hjemmebruk, men det er andre grunner til at hi-fi-nerdene presser seg inn i spesialtrykte t-skjorter og våger seg ut av lytterommets lune trygghet en gang i året.

Å høre det aller beste, enten det koster to millioner eller en tidendedel, gir inspirasjon til hjemlige oppgraderinger, og over vafler og kaffe, eller sterkere saker i hotellbaren utover natta, bedrives det jovial småkjekling, dypnerding og skamløs skryting om neste utvidelse av anlegget.

FOR NOEN tar hobbyen helt av. Da kan det fort gå med en årslønn eller tre i et livsløpsperspektiv. Men det sier kanskje noe om et land der det blir stadig vanligere så skaffe seg en bil til oppunder millionen, at det å bruke noen titusener, eller til og med hundretusener, på en hobby som sikrer ubegrenset tilgang på store kunstopplevelser i hjemmet, blir sett på som en slags galskap.

Det verste med hi-fi-messer: Musikken.

Det går i «audiofile klassikere». Det er grenser for hvor ofte du orker å høre de samme glatte og vellydende innspillingene med sikkert utmerkede folk som Patricia Barber, Diana Krall eller vår egen Kari Bremnes, samt jazz- og folkartister du aldri har hørt om fordi lyden på innspillingene er eneste formildende omstendighet ved deres kunstnerskap.

DU KOMMER heller ikke unna Hugh Masekelas «Stimela (The Coal Train)», liveversjonen av Nils Lofgrens «Keith Don't Go» og noe med den nederlandske bluestolkeren Hans Thessink.

Her er et tips til bransjen: Skal det først selges hifi med blues, prøv ekte vare neste gang. For eksempel «Hard Time Killing Floor Blues» fra Skip James' «Today» i Pure Pleasures nydelige 180 grams vinylpressing.

GLEDEN blir desto større når man hos Norsk Audio Teknikk blir servert Elvis Presley og Louis Prima på de imponerende Gallo Reference 3.5-høyttalerne, Kontrapunkt spiller en knitrete Neil Youngs «Harvest» på en Linn Sondek LP12 platespiller, Audiocompaniet flesker til med Depeche Mode, eller Audiofreaks via Conrad Johnsons eminente rørforsterkere lar Esbjörn Svensson Trio live i Hamburg minne oss om at det faktisk er musikk det handler om.

Dét, og å ha bedre lyd enn kompisene.

EGEN RASE: Hifi-bransjen, ved to av dem. Kabelkonstruktør Roald Mikkelsen i Renaissance Audio og Frode Olsen hos distributøren Acoustic Tuning, som hadde et av messas mest vellydende anlegg med Mikkelsens kabler og høyttalere fra Wisdom. Foto: Knut Vadseth/Fidelity
EGEN RASE: Hifi-bransjen, ved to av dem. Kabelkonstruktør Roald Mikkelsen i Renaissance Audio og Frode Olsen hos distributøren Acoustic Tuning, som hadde et av messas mest vellydende anlegg med Mikkelsens kabler og høyttalere fra Wisdom. Foto: Knut Vadseth/Fidelity Vis mer