DEBATT

Næringsliv

Jakten på framtidas suksessbedrifter

Nye ideer bruker stadig kortere tid på å spre seg til hele verden, og vi må sørge for å være med i konkurransen.

NYTT TILTAK: NHO-direktør Kristin Skogen lLund er en av dem som stiller seg bak Office X, som skal se inn i framtida. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
NYTT TILTAK: NHO-direktør Kristin Skogen lLund er en av dem som stiller seg bak Office X, som skal se inn i framtida. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Ungdom tenker mye på framtida. I en politisk turbulent tid med usikre framtidsutsikter er mange bekymret, men flere er også svært opptatt av hvordan de kan bidra for å gjøre verden til et bedre sted – for oss alle.

En nødvendig betingelse for at dagens unge skal kunne utvikle nye ideer og realisere sine drømmer, er levedyktige bedrifter som tjener penger og bidrar med skatteinntekter til samfunnet. Nettopp derfor er det svært viktig for oss som jobber for norske bedrifter å kommunisere godt med dagens ungdomsgenerasjon. Her er det ingen tvil om at vi har en utfordring.

Mange av dagens unge ser ikke hva næringslivet gjør, eller hva næringslivet bidrar med til samfunnet. De ser heller ikke hva næringslivet skal med akkurat dem eller hvordan bedrifter over hele landet kan hjelpe dem med å realisere ideene deres. Hva har de etablerte bedriftene å gjøre med et trygt og velfungerende samfunn, med velferdsstat, forskning og nyskaping?

Det er ikke rart at mange er usikre på hva som venter dem og hvilke valg de skal ta, når rådene spriker i alle retninger. Eksempelvis skrekkhistorier om miljøets og økonomiens manglende bærekraft veksles med fantastiske historier om vår høyteknologiske framtid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer