NYTT TILTAK: NHO-direktør Kristin Skogen lLund er en av dem som stiller seg bak Office X, som skal se inn i framtida. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
NYTT TILTAK: NHO-direktør Kristin Skogen lLund er en av dem som stiller seg bak Office X, som skal se inn i framtida. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Næringsliv

Jakten på framtidas suksessbedrifter

Nye ideer bruker stadig kortere tid på å spre seg til hele verden, og vi må sørge for å være med i konkurransen.

Meninger

Ungdom tenker mye på framtida. I en politisk turbulent tid med usikre framtidsutsikter er mange bekymret, men flere er også svært opptatt av hvordan de kan bidra for å gjøre verden til et bedre sted – for oss alle.

En nødvendig betingelse for at dagens unge skal kunne utvikle nye ideer og realisere sine drømmer, er levedyktige bedrifter som tjener penger og bidrar med skatteinntekter til samfunnet. Nettopp derfor er det svært viktig for oss som jobber for norske bedrifter å kommunisere godt med dagens ungdomsgenerasjon. Her er det ingen tvil om at vi har en utfordring.

Mange av dagens unge ser ikke hva næringslivet gjør, eller hva næringslivet bidrar med til samfunnet. De ser heller ikke hva næringslivet skal med akkurat dem eller hvordan bedrifter over hele landet kan hjelpe dem med å realisere ideene deres. Hva har de etablerte bedriftene å gjøre med et trygt og velfungerende samfunn, med velferdsstat, forskning og nyskaping?

Det er ikke rart at mange er usikre på hva som venter dem og hvilke valg de skal ta, når rådene spriker i alle retninger. Eksempelvis skrekkhistorier om miljøets og økonomiens manglende bærekraft veksles med fantastiske historier om vår høyteknologiske framtid.

Kanskje må vi innse at vi her i landet ikke har vært flinke nok til å snakke med unge mennesker om de viktige spørsmålene. Kanskje har ledere i norske bedrifter vært for lite til stede i debatten, og for lite flinke til å snakke om vår rolle – om hvordan vi skal bidra til å sikre arbeidsplasser, miljø og velferd.

Dette vil vi gjøre noe med. Derfor starter vi Office X – en bedrift som skal drives av fire unge mennesker som skal hjelpe oss med å se inn i framtida. Det skal være fire unge mennesker som er nysgjerrige på hva framtida byr på, og som kan vise at det er i samspillet mellom ansatte, ledere og eiere i ute i bedriftene at nyskaping og utvikling skjer.

I ti uker skal de reise rundt i hele Norge og undersøke hvilke muligheter som finnes, slik at vi kan komme nærmere noen svar på hva framtida bringer og hva vi bør gjøre på veien dit.

Én ting som er sikkert, er at framtidas suksessbedrifter og framtidas inntektskilder ikke er de samme som i dag. Gårsdagens forretningsmodeller vil ikke virke i morgen. Derfor trenger vi mer enn noen gang gründere, idéskapere og engasjerte unge. Nye ideer bruker stadig kortere tid på å spre seg til hele verden, og vi må sørge for å være med i konkurransen.

Hva skal vi leve av i Norge framover? Hva slags utdanning trengs? Og hvor kommer rikdommen vår fra? Hvordan skal vi håndtere eldrebølgen? Hva betyr det grønne skiftet? Spørsmålene er stilt mange ganger før. Gjennom Office X skal vi høre unge mennesker fortelle om det – til sine egne. Vi håper det kan gi økt forståelse og kunnskap om hva som kreves i framtida. Og ikke minst tror vi det øker sjansen for at Norge lykkes framover.

Vi vil ikke bare starte et kontor, vi vil starte en dialog om Norges, og verdens, framtid. Vi gjør det fordi vi tror vi må. Fordi vi tror næringslivet er nøkkelen til omstilling, til bærekraft og til framtida. Men det hjelper ikke om vi gjør dette hvis næringslivet og ungdommen ikke forstår hverandre. Derfor håper vi at Office X kan gi oss en bedre plattform å snakke sammen på.