«Jakten på kjærligheten» mest lønnsom

Katrine Moholt og bondeparene sopte inn 1,2 millioner per episode.

(Dagbladet.no): Realityprogrammet «Jakten på kjærligheten», der Kathrine Moholt spleiser bondepar, er det desidert mest lønnsomme TV-programmet i Norge, ifølge en gjennomgang mediebyrået Initiative Universal har gjort for Dagens Næringsliv (DN).

«Jakten på kjærligheten» hadde i snitt 1,2 millioner kroner i overskudd per episode og grep dermed førsteplassen foran TV 2-kollega «Idol», som i snitt tjente 1,1 millioner per program.

Bondespleiseprogrammet hadde i snitt 859 000 seere og en markedsandel på 58,3 prosent. DNs beregninger viser at «Jakten på kjærligheten»s samlede inntekter er 27,2 millioner kroner.

- Ekte

Medieprofessor Trine Syvertsen ved Universitetet i Oslo mener «Jakten på kjærligheten», i motsetning til andre programmer, lar forholdene utvikle seg.

- Andre sjekkeprogrammer sender deltakerne bort i éi uke, og det eneste som skjer da, er at man blir usikker på om man er kjærester. I dette programmet får forholdene utvikle seg over lengre tid, og programskaperne har ikke behov for å bruke triks for å få det til å se ut som de er et kjærestepar. På TV ser man at det er enkelte par som knapt kan holde fingrene borte fra hverandre. Det virker ekte, sier Syvertsen.

Prosjektleder Rolf Wenell i TV 2 tror programmets sukesess bunner i identifikasjon.

- De fleste i Norge har en eller annen relasjon til gård; de har enten vokst opp der, har besteforeldre de har besøkt om sommerferien, eller noe annet. Det er litt nostalgi og litt bonderomantikk. I tillegg har vi vært veldig nøye i utplukkingen av deltakere, sier Wenell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SPLEISESUKSESS: Katrine Moholt (t.v.) og paret Wenche Søndrol og Thor Even Furvann. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
SPLEISESUKSESS: Katrine Moholt (t.v.) og paret Wenche Søndrol og Thor Even Furvann. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer

Mange av deltakerne har ikke selv meldt seg for å bli med i programmet, men blir tipset om av familie, venner og bekjente. For TV 2 er det viktig at deltakerne er genuint opptatt av å finne en livsledsager, og ikke bare vil på TV.

Over påske går «Jakten på kjærligheten»-redaksjonen i gang med å finne nye deltakere til en ny runde med de lønnsomme programmet. Katrine Moholt tar på seg programlederjobben for tredje sesongen på rad.

«Den store klassefesten» ville vunnet for NRK

DNs undersøkelse tar bare hensyn til reklameinnslagenes seertall og ikke hvor mange som ser selve programmet. Derfor når ikke NRK-programmer opp på lista. Om NRK hadde reklameinntekter på lik linje med TV 2, ville Dan Børge Akerø-ledede «Den store klassefesten» vært oversiktens vinner med 860 000 kroner i inntekter per program. NRKs nummer to ville vært «Nytt på nytt», og «RedaksjonEN» ville vært programmet med størst totalinntekter, fordi produksjonskostnadene er relativt små.

Når det gjelder totalinntekter, er «Big Brother» i en klasse for seg. TVNorge-programmet soper inn nærmere 30 millioner i TVNorge-kassa og har et daglig seertall på 200 000.

TV3 kommer desidert dårligst ut i DN-undersøkelsen. På bunnen av lista ligger kanalens realityserier «Ekstrem oppussing», «Robinson VIP» og «En annen verden».

PÅ BUNNEN AV LISTA: «Robinson VIP».