IKKE AKKURAT LØS SNIPP: Norske politikere vil gjerne kopiere Barack Obamas nettsuksess. Da USAs 44. president møtte nettbrukerne til direktesendt videonettmøte forrige uke, svarte han på en håndfull spørsmål blant mer enn 104000 innsendte. Ekte Internettdemokrati, eller skuebrød fra en politiker som var mer opptatt av nettet mens han ennå trengte stemmer? Foto: SCANPIX
IKKE AKKURAT LØS SNIPP: Norske politikere vil gjerne kopiere Barack Obamas nettsuksess. Da USAs 44. president møtte nettbrukerne til direktesendt videonettmøte forrige uke, svarte han på en håndfull spørsmål blant mer enn 104000 innsendte. Ekte Internettdemokrati, eller skuebrød fra en politiker som var mer opptatt av nettet mens han ennå trengte stemmer? Foto: SCANPIXVis mer

Jakten på Obama-effekten

Stortingsvalget 2009 vinnes ikke på nett.

(Dagbladet.no): Om noen skulle tro det: Stortingsvalget 2009 blir ikke vunnet på nettet.

Jo da, Jens og Siv og er på Facebook. Jens er til og med på Twitter. Men statsministerens første meldinger på mikrobloggingstjenesten som har passert Facebook som det raskest voksende sosiale nettverket, fortonte seg mer som Filofax-notater enn som en invitasjon til dialog med politisk engasjerte nettbrukere: «Skal på Redaksjon1 i kveld med Siv Jensen og diskutere blant annet finanskrisen. Viktig med debatt om hvordan vi trygger norsk økonomi.».

DENSLAGS TØRRPRAT vinner ikke særlig mange nettvelgere. Norske politikere har åpenbart tatt lærdom av Obamas suksess med velgermobilisering på nettet, men ser ikke ut til å ha forstått hvorfor kampanjens bruk av nettet var så vellykket. Det er et åpent spørsmål om våre folkevalgte virkelig forstår de sosiale medienes natur, og evner å engasjere nettbrukerne på en måte som gir reell politisk gevinst. I neste omgang blir spørsmålet om politikerne har tatt innover seg i hvilken grad nettet vil forandre selve politikken og de demokratiske prosessene.

Det kan være vanskelig nok å skjønne det mest grunnleggende: At sosiale medier ikke er en ropert, men et høreapparat.

Teknologievangelisten Guy Kawasaki kaller riktignok Twitter den viktigste markedsføringskanalen siden fjernsynet, og burde vite hva han snakker om med sine mer enn 106.000 følgesvenner. Men selv om mange faller for fristelsen til å bruke de nye mulighetene til skamløs egenpromovering, er dette en arena der deltakelse bedømmes ut fra hvilken verdi den tilfører nettverket. Spør ikke hva Twitter kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for Twitter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MENS OBAMAS KAMPANJE brukte videodelingstjenesten YouTube til å spre filmer som handlet om velgerne og deres problemer, håp og drømmer, publiserer Stoltenbergs partifelle Hadia Tajik videoer som handler om henne selv. På Fremskrittspartiets web inneholder nesten alle titler eller ingresser «FrP». Her handler det om partiet, ikke om velgerne.

Om det kan være noen trøst, sliter Obama også. Etter valgseieren i november 2008 er Twitterprofilen @barackobama bare oppdatert tre ganger. Da er det nesten like greit å la være.

Jeg møtte nylig to av Obamas tidligere nye medier-medarbeidere fra valgkampen, Kate Albright-Hanna og Daniel Lie McSwain. De la ikke skjul på at nettfokuset i Obamas administrasjon på langt nær er det  samme som under valgkampen:

- Det er ikke like lett for nye medier-folket i administrasjonen som det var i Obamas kampanje. Nye medier-avdelingen er nå en del av kommunikasjonsavdelingen, og har ikke lenger en egen plass ved bordet. Bemanningen på dette området er bare en tiendel av hva den var under kampanjen, fortalte de to.

MEN OBAMA har ikke glemt nettet helt. Nylig inviterte han borgerne til direktesendt videonettmøte, og fikk inn 104 000 spørsmål og mer enn 3 millioner stemmer på hvilke spørsmål som skulle besvarers. Kritikerne kalte det skamløs populistisk flørt, og viste til at Obama bare svarte på en liten håndfull spørsmål, deriblant om han vil legalisere og innføre skatt på marihuana for å få fart på økonomien. Muligheten til å stille spørsmålet var nok viktigere enn svaret.

I det norske valgåret 2009 er ett av spørsmålene om noen av partiene kan hoste opp en virkelig nettstjerne, en ung politiker som kan utnytte kraften i de sosiale mediene. Det kan nok være noen stemmer å hente, om ikke en valgseier.

I mellomtida er profilen @tullejens vesentlig mer underholdende å følge på Twitter enn den ekte @jensstoltenberg.

 

Følg @janomdahl på Twitter: twitter.com/janomdahl

PÅ NETT, LITT: Jens Stoltenberg er på Facebook og Twitter. Men den falske Jens Stoltenberg er mer lesverdig enn den ekte, mener DB.nos kommentator.
PÅ NETT, LITT: Jens Stoltenberg er på Facebook og Twitter. Men den falske Jens Stoltenberg er mer lesverdig enn den ekte, mener DB.nos kommentator. Vis mer
AV FRP, OM FRP: Fremskrittspartiets hjemmeside handler mye om Fremskrittspartiet, og lite om velgerne.
AV FRP, OM FRP: Fremskrittspartiets hjemmeside handler mye om Fremskrittspartiet, og lite om velgerne. Vis mer
OM HADIA: Arbeiderpartiets Hadia Tajik har fått ros for sine personlige videoer på YouTube. Men der Obamas kampanje fortalte histroier om velgerne og deres håp og drømmer, forteller HAdia historier om seg selv.
OM HADIA: Arbeiderpartiets Hadia Tajik har fått ros for sine personlige videoer på YouTube. Men der Obamas kampanje fortalte histroier om velgerne og deres håp og drømmer, forteller HAdia historier om seg selv. Vis mer