Jakten på Obama-effekten

Stortingsvalget 2009 vinnes ikke på nett.

IKKE AKKURAT LØS SNIPP: Norske politikere vil gjerne kopiere Barack Obamas nettsuksess. Da USAs 44. president møtte nettbrukerne til direktesendt videonettmøte forrige uke, svarte han på en håndfull spørsmål blant mer enn 104000 innsendte. Ekte Internettdemokrati, eller skuebrød fra en politiker som var mer opptatt av nettet mens han ennå trengte stemmer? Foto: SCANPIX
IKKE AKKURAT LØS SNIPP: Norske politikere vil gjerne kopiere Barack Obamas nettsuksess. Da USAs 44. president møtte nettbrukerne til direktesendt videonettmøte forrige uke, svarte han på en håndfull spørsmål blant mer enn 104000 innsendte. Ekte Internettdemokrati, eller skuebrød fra en politiker som var mer opptatt av nettet mens han ennå trengte stemmer? Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Om noen skulle tro det: Stortingsvalget 2009 blir ikke vunnet på nettet.

Jo da, Jens og Siv og er på Facebook. Jens er til og med på Twitter. Men statsministerens første meldinger på mikrobloggingstjenesten som har passert Facebook som det raskest voksende sosiale nettverket, fortonte seg mer som Filofax-notater enn som en invitasjon til dialog med politisk engasjerte nettbrukere: «Skal på Redaksjon1 i kveld med Siv Jensen og diskutere blant annet finanskrisen. Viktig med debatt om hvordan vi trygger norsk økonomi.».

DENSLAGS TØRRPRAT vinner ikke særlig mange nettvelgere. Norske politikere har åpenbart tatt lærdom av Obamas suksess med velgermobilisering på nettet, men ser ikke ut til å ha forstått hvorfor kampanjens bruk av nettet var så vellykket. Det er et åpent spørsmål om våre folkevalgte virkelig forstår de sosiale medienes natur, og evner å engasjere nettbrukerne på en måte som gir reell politisk gevinst. I neste omgang blir spørsmålet om politikerne har tatt innover seg i hvilken grad nettet vil forandre selve politikken og de demokratiske prosessene.Det kan være vanskelig nok å skjønne det mest grunnleggende: At sosiale medier ikke er en ropert, men et høreapparat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer