Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, m.fl.

Dagen da alt stemte.

Risør kirke Risør Kammermusikkfest

KONSERT: Vi kjente det med en gang, den velsignede følelsen av at alt stemte. For da Janine Jansen løftet fiolinen opp til haka og dro i gang samspillet med Lars Anders Tomter, Torleif Thedéen og Christian Ihle Hadland i Mahlers Klaverkvartett, nennsomt bearbeidet av Alfred Schnittke, tok det ikke mer enn et par takter før musikken omsluttet oss fullstendig.

Stemmene hevet og senket seg og vevde forløpet sammen, heldekkende.

Intensiteten i Janine Jansens fiolintone er i særklasse, gløden i foredraget likeså. Men medspillerne hennes var helt på nivå, og sammen ga de oss det helt store løftet.

Så kom Bent Sørensens lille nye triosats, «Mondnacht», med Leif Ove Andsnes, Lars Anders Tomter og Bjørn Nymann som et svalt lite pust i bakken, før Janine Jansen dro til igjen, denne gangen sammen med Hadland og Thedéen i Dvoraks tredje klavertrio.

Da skjedde der igjen. Musikken bruste, og nøt åpenbart å bli kjært for slik disse tre gjorde det i fellesskap, med et ekstra lite pluss for Jansens førstefiolin.

Men også med bemerkelsesverdig innsats fra unge Hadland på klaver. Han rår over et anslag i særklasse, fra det fulltonende fortssimo til det mest finstilte og følsomme pianissimo, og hans formbeherskelse matcher. For dette er også et av Risør-festivalens særtrekk, å være en arena der nytt talent får prøvd seg ut i internasjonalt storformat. Men det er sjelden å høre den prøven bestått så overbevisende som i Hadlands tilfelle, under kirkehvelvet i går.