Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Jansons med sordin

Stillfarende Mariss Jansons med nytt orkester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Innfallsvinkelen er uvant på denne EMI-innspillingen, men interessant, også fordi det er sjelden å høre Mariss Jansons liste seg inn i et verk. Men det er faktisk en Jansons på kattepoter vi møter når han igjen vender seg til Sjostakovitsjs 8. symfoni i spissen for sitt nye orkester, Pittsburgh-symfonikerne.

Klangbehandlingen er utsøkt, men neddempet, som om musikerne spiller med sordin fra begynnelse til slutt. Selv de disharmoniske utladningene låter behersket, i et verk som ellers er rikt på lavmælte partier.

Selv synes jeg ikke at det bærer helt, kanskje fordi Sjostakovitsj ikke er subtil nok i det stillferdige stemmeleiet, men behøver de krasse kontrastene - de som Jansons tidligere har vist at han mestrer til fulle, blant annet med Oslo-Filharmonien.

Hele Norges coronakart