DAMEN: Fra det tredje og siste «Provoke» av Taki Kōji,1969. Foto: © Taki Yōsuke / privat samling.
DAMEN: Fra det tredje og siste «Provoke» av Taki Kōji,1969. Foto: © Taki Yōsuke / privat samling.Vis mer

Fotografi

- Japansk fotokunst provoserte i sin samtid. Hvem provoserer i dag?

Har fotoboktrenden nådd sitt metningspunkt, spør Nina Strand.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Nylig åpnet utstillingen «Provoke – Between protest and Performance, fotografi i Japan 1960-1975» på Le Bal i Paris. Det var en ekstremt engasjert direktør av Le Bal, Diane Dufour, som viste pressen rundt i lokalene noen dager før åpningen av dette samarbeidsprosjektet som det har tatt flere år å utvikle.

Vandreutstillingen, om det legendariske japanske magasinet «Provoke» kommer fra museet Albertina i Wien og det sveitsiske Fotomuseum Winterthur, skal videre til Art Institute i Chicago.

Sentralt i utstillingen ble de tre utgavene av magasinet «Provoke» vist. Innen fotohistorien kommer vi ikke utenom japansk fotografi. Det har vært, og er den dag i dag, toneangivende.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn