TWITRER: Jay-Z forsvarer sin norske strømmetjeneste Tidal ivrig på Twitter. Rapperens investeringsselskap Project Panter Bidco punget ut 464 milliloner kroner for Tidal. Norske Schibsted var tidligere den største eieren. Foto: NTB Scanpix
TWITRER: Jay-Z forsvarer sin norske strømmetjeneste Tidal ivrig på Twitter. Rapperens investeringsselskap Project Panter Bidco punget ut 464 milliloner kroner for Tidal. Norske Schibsted var tidligere den største eieren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Jay-Z: Tidal er utsatt for svertekampanje

Forsvarer norsk strømmetjeneste med 15 tweets.

(Dagbladet): Den norskutviklede musikkstrømmetjenesten Tidal har fått sin dose kritikk etter at den ble kjøpt opp av rapperen Jay-Z og lansert i USA tidligere i år.

Det har vært skepsis til om de søkkrike megastjernene som fronter tjenesten er opptatt av å gi artister flest så gode vilkår som de ønsker å gjøre inntrykk av, Tidal har vært kritisert for å rakke ned på konkurrentene, og i forrige uke ble det kjent at appen allerede er ute lista over de 700 mest nedlastede til Iphone.

I helga svarte Jay-Z på kritikken - i form av 14 suksessivt publiserte tweets, innledet med en varsel om «stream-of-conciousness» og en nedtelling.

Svertekampanje - Tidal klarer seg bra. Vi har over 770 000 abonnenter, og vi har bare vært i business under en måned. Itunes-butikken ble heller ikke bygget på en dag, skriver Jay-Z, eller Mr. Carter som han ganske enkelt kaller seg på sosiale medier.

Han hevder videre at Spotify - som er Tidals største konkurrent - brukte 9 år på å bli en suksess (men da lurer vi på hvordan han teller, siden det fortsatt bare er 6 og et halvt år siden svenskene lanserte).

- Deter mange store selskaper som bruker millioner på en svertekampanje. Vi er ikke mot noen, vi er bare for artister og fans. Vi har laget Tidal for dem. Vi har mer enn bare musikk. Vi har video, eksklusive konserter, tidlig salg av billetter, direktesendt sport. Tidal er steder der artister kan gi mer til fansen, uten noen mellommann, skriver Jay-Z.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han skriver at uavhengige artister som vil jobbe direkte med Tidal, beholder 100 prosent av rettighetene til musikken, og at tjenesten betaler 75 prosent royalty til alle som har vært involvert i en låt.

Har fetter i Nigeria Jay-Z poengterer at selskapet har mye mindre egenkapital enn konkurrentene, og at Tidal er et globalt selskap i den grad at fetteren hans akkurat flytta til Nigeria for å drive talentspeiding.

Deretter reklamerer han for den nye tjenesten Tidal X, som ble lansert før helga og som redaksjonssjef Sveinung Rindal i Tidals norske variant Wimp kaller «et konsept hvor vi ønsker å lage rom for fansen til å oppleve artister på nært hold».

- Våre handlinger vil veie tyngre enn ord. Vi lagde Tidal for å gi folk best mulig opplevelser, og hjelpe artistene til å gi fansen det om igjen og om igjen. Vi er mennesker, selv Daft Punk er det, twitrer han med referanse til den franske elektronikaduoen som var med på å lansere Tidal i sine vanlige robothjelmer.

Jay-Zs twittertirade har allerede generert forholdsvis morsom satire i form av tullekontoren Tidal Facts.