Jazza nok?

Ved siden av Kruder & Dorfmeister utgjør sekstetten Jazzanova et av Europas fremste produsentteam innen beats og «ny jazz»-sjangeren.

Fløyte-nudel: Europeisk beatsmusikk henter mye inspirasjon fra jazz, og får sporadisk merkelappen «fløyte-nudel». Det vil si musikk med mange unødvendige solopartier, eksempelvis en fløytesolo for mye.

Gjennom en rekke innflytelsesrike remikser og egenproduksjoner har denne tyske sekstetten opparbeidet seg et ry som de fremste utøverne av europeisk beatsmusikk. Denne musikken lages ofte av seriøse hvite, høyhalser-bekledde menn med mye (for mye?) jazz, latin, soul og hip hop i platesamlingene sine. Rytmen står naturligvis i fokus på disse ofte instrumentale låtene, og du bør være rimelig glad i de ulike måtene det går an å programmere en trommemaskin på for å få fullt utbytte av denne musikken.

Overproduksjon

Men hvor innovative er egentlig Jazzanova? Noen mener gruppas miks av hipsterinspirasjonskilder som seksti- og syttitallsjazz, brasiliansk musikk og gammel hip hop (for å nevne noen), byr på noe av den mest moderne musikken som gis ut i dag.

Andre mener Jazzanovas univers er preget av for mye seriøsitet, for mye respekt for inspirasjonskildene og en hang til å overprodusere.

Gromlyd

Vil du ha gromlyd av lekreste sort med lett tilgjengelig beatsmusikk som hovedingrediens, er «In Between» en perle av et album. Jazzanova bringer inn flere vokalister og gir dermed albumet et mer variert preg enn det vi hadde forventet. Dog, dette er variasjon på Jazzanovas premisser, og det betyr at alt likevel høres likt ut. Overproduksjon? Mulig det, vi savner i alle fall litt møkk mellom produsentfingrene.

For det er ikke usannsynlig at «In Between» har studiosterilisert seg litt bort fra å bli den knalldebuten vi hadde håpet på.