PUBLIKUMSFAVORITTER: F.v. Eivind Aarset, Audun Kleive, Nils Petter Molvær i flammeskjæret av et virkningsfullt lysshow. FOTO: TERJE MOSNES
PUBLIKUMSFAVORITTER: F.v. Eivind Aarset, Audun Kleive, Nils Petter Molvær i flammeskjæret av et virkningsfullt lysshow. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Jazzen tar over bergensnatta

Nattjazzen startet med sju konserter og fulle hus.

||| BERGEN (Dagbladet): Like sikkert som Festspillene i Bergen starter første onsdag etter 17. mai, blåser Nattjazzen liv i bergensnatta samme kveld.

I år trakk et sterkt program med plateaktuelle Kristin Asbjørnsen («The Night Shines Like the Day») og Nils Petter Molvær («Hamada») i spissen om lag 1000 mennesker til åpningskvelden.

 Både publikumsfavorittene og mindre kjente artister som IPA, Athana, Speeq, Jacob Karlzon og Offonoff sørget for upåklagelig stemning til langt på natt.

Vital Kristin
Å få med seg samtlige konserter som hver kveld er inkludert i inngangsbilletten til Nattjazz, er praktisk (og mentalt) umulig. Nattjazz betyr prioritering, og ikke uventet hadde veldig mange pakket seg sammen i Sardinen klokka 21 for å oppleve Kristin Asbjørnsen og hennes strålende band med Tord Gustavsen (piano, sang), Svante Henryson (cello, basser), Olav Torget (gitar), Jostein Ansnes (lap steel, gitar, sang) og Knut Aalefjær (trommer).

Med hovedvekt på sanger fra det nyeste albumet låt bandet vitalt og godt samspilt bak Asbjørnsens karakteristiske vokal, og skapte fine, varierte rammer rundt de til dels såre og sorgfulle tekstene hennes, fra sarte duetter og trioer til fullt øs.

Det siste vil si ikke så rent lite. Å høre Kristin Asbjørnsen ta av sammen med et band på fullt driv, båret fram av akkorder og tungt beat i bunnen, er en opplevelse som kan tenne et hvilket som helst konsertlokale, og bergenspublikumet fikk oppleve opptil flere slike i løpet av settet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Atomic og Motif
Mindre kjente, men også plateaktuelle med debutalbumet «Lorena», er norsk-svenske IPA. Med medlemmer fra Atomic og Motif er IPA en akustisk jazzkvartett som i utgangspunktet er inspirert av Don Cherrys musikk og som med Magnus Broo (trompet), Atle Nymo (tenorsaksofon), Ingebrigt Håker Flaten (kontrabass) og Håkon Mjåset Johansen (trommer) opererer med nær samme type besetning som Ornette Colemans berømmelige 1960-kvartett med nettopp Don Cherry.

I intimsalen Cinemateket sto publikum klemt opp langs veggene under store deler av IPAs sett, vesentlig bygget opp av originallåter signert Broo eller Nymo og framført som en kombinasjon av folkelig melodiøsitet og ekspressive, ganske frie improvisasjoner.

Håker Flatens muskuløse og alltid intense kontrabasspill, ofte hørt sammen med Paal Nilssen-Loves ditto trommer, ble en ny og interessant opplevelse sammen med Mjåset Johansens mindre eruptive, men rike trommespill.  Likeledes bød blåserne Broo og Nymo på soli og samspill med den nerven som tilhører det ennå ikke helt utprøvde og trygge.

NORSKSVENSK:  IPA - fra v Håkon Mjåset Johansen, Ingebrigt Håker Flaten, Atle Nymo, Magnus Broo. FOTO: TERJE MOSNES
NORSKSVENSK: IPA - fra v Håkon Mjåset Johansen, Ingebrigt Håker Flaten, Atle Nymo, Magnus Broo. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Én hjerne
Trioen Nils Petter Molvær (trompet, div. tangenter), Eivind Aarset (el-git, div. elektronikk) og Audun Kleive (trommer, div. elektronikk) har et langt samarbeid bak seg, og framsto da også som en enhet styrt av en felles hjerne.

Fortsatt er de kjente elementene på plass - Molværs trompettone, Aarsets klangpalett, Kleives beats og detonasjoner - men de er på et vis tonet ned i et uttrykk som er enda mer dynamisk og har fått nytt innhold mellom ytterpunktene.

ÅPNET: Kristin Asbjørnsen, her med Svante Henryson (tv) og Jostein Ansnes, var første artist ut under årets Nattjazz i Bergen. FOTO: TERJE MOSNES
ÅPNET: Kristin Asbjørnsen, her med Svante Henryson (tv) og Jostein Ansnes, var første artist ut under årets Nattjazz i Bergen. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Collage-aktige forløp og dramatiske lydeffekter tar mer plass enn før - Molvær spiller mindre trompet og mer synth - og i en lyssetting som forsterket det teatralske ved konsertopplevelsen, spilte trioen årets første Nattjazznatt solid i havn.