Jazztrøkk på amerikansk tv

Under virvler og fanfarer åpnet dokumentarserien «Jazz» på amerikansk TV (PBS) i går.

Med sine ti episoder på i alt 19 timer omtales denne historiefortellingen som jazzens største mediebegivenhet noensinne, og i amerikanske jazzkretser næres det håp om et like stort løft for jazzinteressen som tv-serien «Den amerikanske borgerkrigen» ga turismen i Virginia.

  • Sammenlikningen er ikke tilfeldig. «Jazz» er laget av den prisbehengte Ken Burns, mannen bak tv-dokumentarsuksesser som nettopp «Den amerikanske borgerkrigen», «Baseball» og «Thomas Jefferson». Disse har gjort Burns til USAs ledende historieforteller i dag, iallfall om publikumstall er et kriterium. Klarer han å oppvise tilnærmelsesvis samme oppslutning om et «smalt» tema som jazz, vil det rokke ved etablerte sannheter i tv-universet.
  • Når Ken Burns forteller historien om jazz og jazzens helter, forteller han samtidig historien om det 20. århundres USA, med rasisme som et sentralt tema. Han presiserer at han ikke er jazzekspert og at serien ikke henvender seg til jazzeksperter, dette er historieundervisning for alle, med jazzen som soundtrack og noen av musikkformens største utøvere i forgrunnen. Både NRK og TV2 har serien til vurdering - NRK viste «Den amerikanske borgerkrigen» og mye tyder på at «Jazz» før eller siden også dukker opp på norske skjermer.
  • I mellomtida kan vi glede oss over «spinoffs» i form av cd-er som i disse dager blir tilgjengelige i Norge. To av platebransjens giganter, Sony og Universal, har gått sammen om å utgi musikk tilknyttet serien, og det skjer i tre ulike former: En boks med fem cd-er med hele soundtracket, nærmere 100 melodier framført av «alle» fra Louis Armstrong til Miles Davis; dernest en enkel-cd med 20 spor fra serien og til sist en serie på 22 cd-er der like mange jazzstjerner er representert. Alle er fint utstyrt med utfyllende teksthefter, og siden de sistnevnte selges som «mid-price», er de et godt tilbud for den som måtte være ute etter «best of...»-samlinger.
  • Samtidig som serien nå promoteres hardt i USA (General Motors er sponsor), går den rett inn i amerikansk skoleverk. Ved hjelp av donasjoner får i første omgang seks millioner studenter tilgang til dette blikket på sin egen nasjons historie, og selvsagt: «Coffee table»-boka «Jazz - A History of America's Music» er her, til i utgangspunktet 65 dollar. Skal det være, så skal det være.