Jeanett-Marie og Kai lurt av svensk Playstation-selger

Advarer andre mot Finn.no-annonser.

(Dagbladet.no): Én ting er pengene, men det er mye verre at det er mange andre der ute som sikkert har blitt lurt de siste månedene, sier Jeanett-Marie Helseth Jørgensen.

Hun og mannen forsøkte nylig å kjøpe en Playstation 3-konsoll (PS3) på Finn.no og ble lurt av selgeren.

De siste månedene har paret observert at den samme annonsen har dukket opp på nettstedet.

Jeanett-Marie er overbevisst om at de er langt fra de eneste som har blitt overtalt til å overføre penger for spillkonsollen, uten å motta noe vare tilbake.

Rimelig på nettet

Det var i slutten av mars i år paret oppdaget en rimelig 60 gigabyte-utgave av PS3-konsollen.

Denne forsvant fra butikkene i slutten av fjoråret, da produsenten Sony lanserte en rimeligere versjon på 40 gigabyte som en erstatter.

- Vi hadde lyst på 60 GB-modellen. Da lå den på rundt 6000-7000 kroner brukt på Finn.no, så vi var glade da vi fant den til nesten halvpris fra en privat selger i Sverige, forteller Jeanett-Marie til Dagbladet.no.

Jeanett-Marie og Kai lurt av svensk Playstation-selger

Sjekket selgeren

Ekteparet utvekslet flere e-post med selgeren, som krevde at pengene ble overført på forskudd til hans svenske konto.

Som en forsikring, oppga selgeren blant annet personnummeret og en adresse.

- Vi var jo selvsagt skeptiske, men sjekket i alle fall at telefonnummeret stemte med adressen i Sverige og at bankkontoen virkelig fantes. Da følte vi at vi hadde gjort det vi kunne.

Henla saken

31. mars overførte ekteparet som avtalt 3 500 kroner til en svensk bankkonto.

 Da selgeren sluttet å svare på e-post, fattet de raskt mistanke om at noe var galt.

- Da det hadde gått 3-4 dager skjønte vi at vi hadde blitt lurt. Vi anmeldte saken til politiet og forsøkte å spore opp selgeren selv.

Jeanett-Marie og Kai lurt av svensk Playstation-selger

De fikk til slutt tak i den svenske mannen personnummeret tilhørte, men han hevdet at hans personnummer har blitt stjålet og misbrukt av en bande som drev med nettsvindel. - Det er helt umulig for oss å vite om han snakker sant eller ikke. Etter noen måneder, henla politiet saken, så vi får aldri tilbake pengene eller finner ut hva som har skjedd.

Varsler nettstedet

Paret varslet Finn.no om selgernes framgangsmåte og den aktuelle annonsen ble fjernet.

Men liknende annonser, med omtrent samme ordlyden og samme selger, dukker opp med jevne mellomrom på nettstedet.

- Vi har sett i alle fall 15-20 annonser fra samme person de siste månedene. Vi varsler Finn, men det er veldig rart at de ikke har bedre kontroll på dette selv, siden alle annonsene må godkjennes av dem først, framholder det unge ekteparet som nå vil advare andre mot å bli lurt:

- Vær kritisk og sjekk ut selgeren før du overfører pengene.

Kontrolleres manuelt

Finn.no har gode rutiner på å oppdage og stoppe svindelforsøk, ifølge nettstedets administrerende direktør Terje Seljeseth.

- Vi har et kontrollsenter, der vi går gjennom alle annonsene som blir lagt ut, både manuelt og automatisk, forklarer han og utdyper:

- Men i noen tilfeller kan nettsvindel likevel være ekstremt vanskelig å avsløre, siden man kan endre omtrent alle opplysninger fra gang til gang.

PRØVDE Å KONTROLLERE SELGEREN: Ekteparet Jeanett-Marie og Kai Helseth Jørgensen trodde de hadde sjekket selgeren grundig da de overførte pengene for en brukt Playstation 3-konsoll de fant på Finn.no. Men selgeren oppga falskt navn og personnumer og ekteparet tror ikke de får tilbake de 3 500 kronene de betalte.
ETTERTRAKTET: Den 60 gigabyte-versjonen av Playstation 3 forsvant fra butikkene i slutten av fjoråret. Nå er denne spillkonsollen en ettertraktet vare på ulike auksjons- og salgsnettsteder.