«Jeg ble plutselig fryktelig forelska i dere alle »

CocoRosie har både en opera- og en byggeplassfetisj.

Les anmeldelsen av CocoRosie-konserten her.

(Dagbladet.no): Sierra og Bianca Casady i CocoRosie ser strålende ut. Riktignok har de måttet plassere en vernehjelm over det nystylede håret, fått vernestøvler på føttene og tredd en refleksvest over klærne. Men sammenblandingen av bohemliv, hiphop og vernetøy ser så bra ut at den kunne vært planlagt av en Hollywood-stylist.

Så handler også CocoRosies musikk om nettopp det å sette sammen motsetninger, opera og rap, støy og klimpring.

Bakgrunnen for den merkelige habitten er at vi befinner oss inne på det nye operahuset i Bjørvika. CocoRosie skal spille på Øyafestivalen, og Lydverket har tatt dem med seg inn på anleggsområdet for en liten omvisning.

Sierra er nemlig en klassisk skolert operasanger og jentene forteller at de faktisk har spilt flere konserter i operahus tidligere. Men ingen så massive som det nye operabygget i Oslo

Operastemme som en sample

Stemmen til Sierra er en viktig, viktig del av CocoRosies musikk.

- Vi bruker operastemmen til Sierra som om det var en gammel sample, strukturerer låtene rundt vokallyden. Det er faktisk omtrent som i hiphop. Som regel begynner låtene med en idé, en historie som vi har lyst til å fortelle, og så gjelder det å finne fram til lydene som formidler den historien, forteller Bianca.

FIKK SE OPERAEN: Sierra og Bianca Casady i CocoRosie fikk se det nye operahuset i Oslo før de gikk på scenen på Øyafestivalen. Fra taket av operabygningen skuet de ut over festivalområdet i Middelalderparken. Foto: PÅL NORDSETH
FIKK SE OPERAEN: Sierra og Bianca Casady i CocoRosie fikk se det nye operahuset i Oslo før de gikk på scenen på Øyafestivalen. Fra taket av operabygningen skuet de ut over festivalområdet i Middelalderparken. Foto: PÅL NORDSETH Vis mer

Hun blir avbrutt av Sierra.

- Vi har lyst til å fortelle en form for sannhet, sier hun.

Sierra bestemmer seg for å bytte fra vernesko til vernestøvler. Hun mener de ser bedre ut på beina. Faktisk virker det som om hun har utviklet en verneutsyrsfetisj i operahuset. Hun ser seg rundt, på hjelmene og vestene og utbryter:

- Jeg ble plutselig fryktelig forelska i dere alle!

Jentene ser ut til å trives på byggeplassen, men så er de også vant til å oppholde seg på underlige steder.

Spilte inn plate i magisk by

Ifølge legenden ble debutalbumet «La maison de mon rjve » spilt inn i Sierras badekar i Paris. Sisteskiva «The Adventures of Ghosthorse and Stillborn » ble på sin side til i en låve i Sør-Frankrike. I byen Saint-Marie de la Mer, en by som hvert år opplever at flere tusen sigøynere valfarter til byen.

De tror det var der Jomfru Maria havnet etter at Jesus døde på kroset. Bianca mener at byen er magisk.

- Det er det første stedet jeg og søsteren min noen gang har følt at har vært et hjem. Vi flyttet mye rundt som barn og har liksom aldri funnet roen før i Frankrike, sier hun.

- Men det var ganske vilt, en gang i året forskanset alle de som bodde der husene sine fordi de var redd for å bli ranet av sigøynerne. Jeg tror aldri det skjedde, sier Bianca.

Omvisningen av operahuset er ferdig. Jentene må ta av seg værneutstyret. Bianca nøler litt, ser bedende på omviseren og spør:

- Kan jeg værsåværsåværsåsnill få den refleksvesten?