Jeg, en terrorist

Å ta livet av sivile i dataspill er ingen hverdagskost.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| KRIG ER EN GRUSOM ting, og heldigvis noe de aller færreste av oss her i Norge har fått oppleve på nært hold.

Men takket være detaljrike skildringer i blant annet filmer og spill, har vi likevel forståelse av hvordan det må være å kjempe på død og liv i felten.

Som regel i slike skildringer har vi fiendebildet klart, og aksepterer også krigens regler om at dreping er et nødvendig onde. Derfor oppleves det heller ikke som noe særlig kjipt å meie ned for eksempel nazisoldater i mengden av krigsspill som har vært sluppet gjennom åra.

DA KRIGSSPILLET «Call of Duty: Modern Warfare 2» ble sluppet tidligere denne uka, endret imidlertid spillereglene seg.

Tidlig i spillet kommer et brett som starter med at du kommer ut av en flyplassheis, sammen med en gruppe bevæpnede menn. Utenfor heisen ser du masse folk i kø ved sikkerhetssjekken.

Før du vet ordet av det, begynner gruppa di å meie ned uskyldige sivile, iskaldt og kalkulert. Det spillet ber deg om å gjøre, er altså å aktivt ta del i massedrap på sivile.

DETTE ER IKKE NOE VI har opplevd på samme måte i et spill før - eller i noe annet underholdningsmedium, for den saks skyld. Spillere har riktignok kunnet drive fritt vilt på uskyldige i «Grand Theft Auto»-spillene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer