||| KRIG ER EN GRUSOM ting, og heldigvis noe de aller færreste av oss her i Norge har fått oppleve på nært hold.
Men takket være detaljrike skildringer i blant annet filmer og spill, har vi likevel forståelse av hvordan det må være å kjempe på død og liv i felten.
Som regel i slike skildringer har vi fiendebildet klart, og aksepterer også krigens regler om at dreping er et nødvendig onde. Derfor oppleves det heller ikke som noe særlig kjipt å meie ned for eksempel nazisoldater i mengden av krigsspill som har vært sluppet gjennom åra.
DA KRIGSSPILLET «Call of Duty: Modern Warfare 2» ble sluppet tidligere denne uka, endret imidlertid spillereglene seg.
Tidlig i spillet kommer et brett som starter med at du kommer ut av en flyplassheis, sammen med en gruppe bevæpnede menn. Utenfor heisen ser du masse folk i kø ved sikkerhetssjekken.
Før du vet ordet av det, begynner gruppa di å meie ned uskyldige sivile, iskaldt og kalkulert. Det spillet ber deg om å gjøre, er altså å aktivt ta del i massedrap på sivile.
DETTE ER IKKE NOE VI har opplevd på samme måte i et spill før - eller i noe annet underholdningsmedium, for den saks skyld. Spillere har riktignok kunnet drive fritt vilt på uskyldige i «Grand Theft Auto»-spillene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger